User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 3
 Views 67
 Downloands 18
Oryantalizm Ekseninde Sanat, Siyaset ve Din ilişkisi
2020
Journal:  
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
Author:  
Abstract:

Türk sanat tarihi incelendiğinde özellikle geleneksel sanatlar olarak adlandırılan sanatların Oryantalizm etkisinde kaldığı anlaşılmaktadır. “İslam Sanatı” kavramı ve İslam’da resim yasağı söylemleri, İslam Coğrafyası olarak kabul edilen topraklardaki sanatçı ve sanat eserlerinin yok sayılması üzerine temellendirilmiştir. Literatür taramalarında geleneksel sanatlar olarak yapılan tanımlamalar, sanatın yenilikçi, yaratıcı ve sürekli gelişim gösteren özelliğini ortadan kaldırmak üzere temellendirilip yazılı kaynaklara yerleştirilmiştir. Batılılarca “İslamic Art” yani İslami sanat, İslam etkili sanat olarak yazılan ama “İslam sanatı” olarak yerleştirilmiş kavram ekseninde tezhip, minyatür, ebru ve hat gibi sanatlar kutsanırken, bu sanatları icra eden sanatçılar bu tanımlama üzerinden özel statüye kavuşup nemalanmış ve bu tanımlamaya itiraz etmemişlerdir. Oryantalistler “Geleneksel sanat”, “İslam sanatı” kavramını folklorik bir öğe olarak kabul edip tanımlamaktadır. Bu tanımlamaların etkisi bu sanatların gelişim çizgisini sosyal ve siyasi olarak negatife dönüştürmüştür. Hem Kur’an’a hem de sanatın ruhuna aykırı olarak kullanılan "İslam Sanatı" kavramı "dinin emrettiği bir sanat" varmış gibi ortaya konulmaktadır. Bu durum sanat ve genel sanat kuramları için çelişkili ve düşündürücü sonuçlar doğurmaktadır. Hıristiyanlığın özellikle ikinci yüzyılında başlayan ve özellikle 8. ve 9. Yüzyılında zirve yapan resim yasağına dair tartışmalar yapılmıştır. Müslüman toplulukları için de buna benzer tartışmalar söz konusudur. "Dinde resim veya suret yasağı vardır" ile başlayan cümlelerin İslam kitabı olan Kuran'a dayanmadığı bilinmekte iken; bu yasağın israiliyat olarak kabul edilen ve Yahudilikten İslam’a, Yahudilikten Hıristiyanlığa geçenlerin Yahudilikten kalma inanışlarını kültür olarak bu dinlere taşıdığı bilinmemektedir. Bu çalışmada Oryantalizmin sanat terimleri üzerinden İslam coğrafyası üzerine etkisi incelenerek Sanatta dine dayandırılan kavram problemleri olarak “İslam Sanatı” (din sanatı) kavramı dini boyutu, sanat boyutu, siyasi boyutu olmak üzere üç başlık altında incelenecektir.

Keywords:

Relationship between Art, Politics and Religion in the Orientalism Axis
2020
Author:  
Abstract:

When the Turkish art history is studied, it is clear that the art, especially known as traditional art, remains under the influence of Orientalism. The concept of "Islamic Art" and the prohibition of painting in Islam are based on the abolition of artists and artworks in the territories considered Islamic Geography. The definitions made in literature scans as traditional arts have been founded and placed on written sources to eliminate the characteristic of art’s innovative, creative and continuous development. The Western "Islamic Art" or "Islamic Art", which is written as an effective art of Islam but is placed as "Islamic Art" in the concept axis of the arts such as thesis, miniature, ebru and line, while the artists performing these arts have gained a special status through this definition and have not objected to this definition. The Orientalists accept and define the concept of "traditional art" and "Islamic art" as a folklore element. The influence of these definitions has transformed the line of development of these arts into social and political negative. The concept of "Islamic Art" used in contradiction with both the Qur'an and the spirit of art is revealed as "a art commanded by religion." This situation produces contradictory and reflective consequences for art and general art theories. Christianity began especially in the second century and especially in the 8th and 9th centuries. It has been discussed about the painting ban that was the top of the century. This is the case for the Muslim community. While it is known that the phrases starting with "There is a painting or shape prohibition" do not rely on the Qur'an, the Islamic Book; it is not known that this prohibition is accepted as Israelity and that those who passed from Judaism to Islam, from Judaism to Christianity have brought their beliefs of remaining from Judaism to these religions as a culture. In this study, the influence of orientalism on Islamic geography through the art terms will be studied under three titles, the concept of "Islamic Art" (religious art) as the conceptual issues based on religion in the art, the dimension of religion, the dimension of art, and the political dimension.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles






Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi

Field :   Güzel Sanatlar

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 501
Cite : 1.033
2023 Impact : 0.298
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi