Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 ASOS INDEKS
 Görüntüleme 15
TÜRK MUSIKİSİNDE TANBURUN KARŞILAŞTIRMALI PERDE DÜZENLERİ
2020
Dergi:  
Yegah Musiki Dergisi
Yazar:  
Özet:

Tanbur in Turkish Music; is described by Kantemiroğlu (1673-1723) as the most perfect instrument that he knows or sees and is a musical instrument that can realize the sounds that occur from the breath of the human, completely and flawlessly. It is stated that the tanbur is an instrument that cannot be compared with other instruments in the last part of “Tanbur Risalesi” written by Es-Seyyid Dervish Mehmed Emin in the 18th century. The pitch scale of the Tanbur in Turkish / Ottoman music has been the subject of a little number of studies to date. In this article; the pitch scale of the tanbur instrument played in the time period up to the 20th century was revised starting from the Horasan and Shirvan tanburs of Farabi (872-950), a great music scholar in the 10th century. It was compared the music sources with one-to-one tanbur drawing or tanbur narration on the basic axis, among the music sources in this period. The authenticity of the article is rooted in the fact that the tan handled the comparative pitch scale among centuries in Turkish Music. The disharmony of the pitch ties and the pitch numbers seen in the tanbur drawings indicate the presence of movable/decorative /intermediate screens. In which pitch intervals there are moving pitches and tetimme (complementary) pitches and the causes and results of the formation of additional pitches were investigated. The origins and other names of these pitches and makam, terkib, agaze, avaze to which they are affiliated and the periods during which the branches are performed are also included in the study.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler




Yegah Musiki Dergisi

Dergi Türü :   Uluslararası

Yegah Musiki Dergisi