Bu çalışma, bir faaliyet ve disiplin olarak Din Eğitimi’ni Alman filozof Hans Georg-Gadamer’in bakış açısıyla analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda Gadamer’in felsefi hermenötiği ve eğitim görüşü incelenmiştir. Bu incelemede onun metafiziği önemsediği ve dinin insan yaşamında önemli olduğuna dair fikirleri olduğu, insanın eğitimine dair özgün sayılabilecek farklı bakış açılarına sahip olduğu görülmüştür. Bu nedenlerden ötürü, onun felsefi hermenötiğinin ve eğitim görüşünün din eğitiminin felsefi arka planını oluşturmada işlevsel olacağı düşünülmüştür. Bu noktadan hareketle biri din eğitimin bir faaliyet oluşu, diğeri onun bir disiplin oluşuyla ilgili olmak üzere iki probleme Gadameryan bir bakışla çözüm bulunmaya çalışılmıştır. Birinci problem, din eğitimi ve din öğretimi kavramlarının anlamları konusundaki belirsizlik ve bu belirsizliğe bağlı olarak çoğu zaman din eğitiminin, din öğretimine indirgenmesi sorunudur. Bununla ilgili olarak din eğitimi ve din öğretimi kavramlarına açıklık getirilmiş ve Gadamer’in eğitimle ilgili görüşlerinden hareketle din eğitiminin insanın bireysel tecrübeleriyle şekillenen bir öz eğitim olabilme imkanından söz edilmiştir. İkinci problem ise bir disiplin olarak Din Eğitimi’nin bilimler arasındaki konumunun net olmayışı ve buna bağlı olarak bu alanın araştırma yönteminin yeterince açık olmamasıdır. Bu problemin çözümüne yönelik olarak da Gadamer’in insan bilimleriyle (Geisteswissenschaften) ilgili fikirlerinden yola çıkarak Din Eğitimi disiplininin insan bilimlerinden kabul edilebileceği ve araştırma yönteminin objektif olamayacağı ileri sürülmüştür.
This study analyses religious education as a practice and discipline from the perspective of German philosopher Hans Georg-Gadamer. It begins with an exploration of Gadamer's philosophical hermeneutics and his educational perspective. It highlights the fact that Gadamer takes metaphysics seriously in terms of the relevance of religion for human life, and has different perspectives on education. His views are employed here as a philosophical basis for religious education. There are two problems for which a Gadamerian perspective can offer answers: The first problem is the uncertainty about the meanings of the notions of religious education and religious teaching. The relegation of religious education to religious teaching is a common problem. That is why, the discussion proceeds with the clarification of these concepts and the possibility of religious education being conceived as self-education shaped by individual experiences. The second problem is that the status of religious education among sciences as a discipline and its research methods are not crystallized. In the way of a solution to this problem and, based on Gadamer's ideas about human sciences (Geisteswissenschaften), this analysis suggests that religious education can be accepted as part of human sciences and as such its research methods cannot be objective.
This study analyses religious education as a practice and discipline from the perspective of German philosopher Hans Georg-Gadamer. It begins with an exploration of Gadamer's philosophical hermeneutics and his educational perspective. It highlights the fact that Gadamer takes metaphsics seriously in terms of the relevance of religion for human life, and has different perspectives on education. His views are employed here as a philosophical basis for religious education. There are two problems for which a Gadamerian perspective can offer answers: The first problem is the uncertainty about the meanings of the notions of religious education and religious teaching. The relegation of religious education to religious teaching is a common problem. That is why, the discussion proceeds with the clarification of these concepts and the possibility of religious education being conceived as self-education shaped by individual experiences. The second problem is that the status of religious education among sciences as a discipline and its research methods are not crystallized. In the way of a solution to this problem and, based on Gadamer's ideas about human sciences (Geisteswissenschaften), this analysis suggests that religious education can be accepted as part of human sciences and as such its research methods cannot be objective.
Alan : Eğitim Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|