Mardin merkez ve ilçelerinde yaşayan Süryanilerin köken ve isimleri hakkında çeşitli görüşler vardır. Süryani kelimesinin ne zaman kullanılmaya başlandığı kesin olarak bilinmemekle birlikte Süryanilerin kökeni konusunda da net bir fikir birliğine varılamamıştır. Süryani kökenli olan Şımmeshındi ailesi, Mardin’de iki yüz yıldır baskı-boyama ve resim sanatını bir aile geleneği olarak sürdürmektedirler. Baskı-boyama geleneğinde perde ve süs amacı ile de kullanılabilen örtüler görülmektedir. Baskı-boyama geleneğinin son temsilcisi yine Şımmeshındi ailesinden olan Nasra Şımmeshindi hem din dışı desen ve motifleri hem de konusunu İncil’den alan sahneleri betimlemektedir. Din dışı eserlerde genellikle keklik motifi, çiçek, geometrik ve bitkisel bezemelerin yanı sıra girlant desenleri görülür. Konusunu İncil’den alan eserlerde de Mardin’in yerel etkilerini yansıtan bu geleneksel motif ve desenleri görmek mümkündür. Baskı-boyama tekniğiyle süs olarak da kullanılabilen çok amaçlı eserlere ve perdelere “Vaftiz”, “Son Akşam Yemeği”, “Çarmıha Gerilme” ile “Meryem ve Çocuk İsa” resmedilmiştir. Çalışmadaki amaç Şımmeshındi ailesine ait dini konulu baskı boyama el sanatı geleneğini belgelemektir. Ayrıca bu el sanatı ürünleri üzerine resmedilmiş dînî sahnelerin detaylı ikonografik incelemesinin yanı sıra Mardin’in yerel, etnik ve coğrafi etkilerin, bir Hıristiyan sanatı olan bu el sanatı örneklerinde izlerini ortaya çıkarıp Hıristiyan sanatındaki çağdaş ve yerel üsluptaki özgün değerini saptamaktır.
There are various opinions about the origins and names of the Syrians living in the center and districts of Mardin. Although it is unknown exactly when the word Suriani began to be used, it has not been reached a clear consensus on the origin of the Surians. The Shimmeshındi family, which is of Syrian origin, has been in Mardin for two hundred years and has continued printing and painting as a family tradition. In the print-color tradition, coverings can also be used for curtains and decoration purposes. The last representative of the print-colored tradition is again Nasra Şımmeshindi, a member of the Shımmeshindi family, who depicts both the unreligious patterns and motives and the scenes that take the subject from the Bible. In non-religious works, the motifs of the cravings, flowers, geometric and plant patterns, as well as intrusion patterns, are often seen. It is also possible to see these traditional motives and patterns that reflect the local influences of Mardin in the works that take the subject from the Bible. Multi-purpose works and gardens, which can also be used as decoration with the print-coloring technique, have been painted "Baptism", "The Last Dinner", "The Crusade" and "Mary and the Child Jesus". The objective of the study is to document the tradition of the religious subject of painting hand art of the family. In addition to the detailed iconographic examination of the religious scenes painted on these handicraft products, the local, ethnic and geographical effects of Mardin are to reveal their traces in the examples of this handicraft, which is a Christian art, and to identify the original value in the contemporary and local style of Christian art.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|