Basılı yayınlarda kadınların sunumuna dair eleştiriler uzun yıllar önce başlasa da görsel yapımlarda kadının sunumu, feminist dalganın da etkisiyle 1970’li yıllardan itibaren tartışmaya açılmıştır. Görsel anlatılarda yer alan kadın erkek figürleri aynı zamanda toplumsal yapıdaki cinsiyet algısını da temsil etmektedir. Görsel yapımların birçoğunda yer alan cinsiyet merkezli temsiller, toplumsal hiyerarşiyi yansıtmakla birlikte aynı zamanda hegemonik gücün imajlar üzerindeki etkisini de yansıttığı düşünülmektedir. Görsel yapımlarda kadın temsilinin sorunlu olmasının çeşitli nedenleri bulunmaktadır. Feminist kuramın temel iddiası, kadının ikincil konumuna dayalı bir uzantı olarak yer alan sorunlu temsillerin, var olan sınıflaştırılmış düzeni meşrulaştırmakta ve devamlılığını sağlamakta olduğudur. Toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılığın kökenine inen araştırmacılar, psikanalitik kuramlardan yola çıkıp ideoloji ve hegemonya kavramlarına uzanmış, zaman zaman bilinçdışını konu almış, zaman zaman da egemen düşünce sisteminin kendi gibi olmayanları nasıl alt statülerde konumlandırdığını ve azınlıklaştırdığını vurgulamışlardır. Kadına şiddet ve cinsel istismarın temsili de bahsedilen azınlıklaştırma konusu içinde değerlendirilebilmektedir. Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Alternatif Bir Anlatı: Şahsiyet yüksek lisans tez çalışmasından türetilen makalemizde görsel yapımlarda kadının, kadına şiddetin ve cinsel istismarın nasıl ele alındığına dair örnekler sunulurken, bu örnekler Şahsiyet draması için sınanmaktadır. Gelişen teknolojinin bir getirisi olarak hayatımıza giren internet televizyonu, izleyici odaklı bir deneyim vaat etmektedir. Şu ana kadar ana akım yayıncılığa kıyasla denetim sistemlerinden ve reklam verenlerden bağımsız hareket edebilme imkanına daha fazla sahip olduğu düşünülen internet televizyonculuğu, yenilikçi bir medya olarak kendini konumlandırmaktadır. Araştırma konusu olan Şahsiyet de yayın mecrasıyla uyum içerisinde yenilikçi bir olay örgüsüne sahip, cinsiyet temsilleri üzerine alışılmışın dışında söylemleri olan bir yapım olarak dikkat çekmektedir. Aynı adlı tez çalışmasından türetilen makalemizde görsel yapımlarda stereotipleştirilen cinsiyet temsillerinin yanı sıra, Şahsiyet’in alternatif söylemin hangi noktalarda taşıyıcısı olduğu, hangi noktalarda da ana akım yapımlarla kesiştiği söylem analizi yöntemiyle irdelenmiştir
The criticism of the presentation of women in based publications began many years ago, but the presentation of women in visual productions has been open to debate since the 1970s, with the influence of the feminist wave. The female male figures in visual stories also represent the perception of gender in the social structure. Gender-based representations in many visual creations are believed to reflect social hierarchy while also reflect the influence of hegemonic power on images. There are several reasons why the female representation is problematic in visual creations. The fundamental claim of the feminist theory is that the problematic representations, which are found as an extension based on the secondary position of the woman, legitimate the existing classified order and ensure its continuity. The researchers, who came to the origins of social gender-based discrimination, began from psychoanalytic theories and extended to the concepts of ideology and hegemony, and submitted the subject of awareness from time to time, and emphasized how the dominant thought system puts and minimizes those who are not like it. Violence against women and sexual abuse can also be assessed in the subject of minimisation. A Alternative Story in the Social Gender Axis: In our article derived from the Master's Thesis, visual creations present examples of how women, women and sexual abuse are dealt with, these examples are tested for the personality drama. Internet television, which comes into our lives as a revenue of advanced technology, promises a viewing-oriented experience. Internet television, which is believed to have more capacity to move independently of control systems and advertisers compared to mainstream broadcasting, is positioning itself as an innovative media. The subject of the research, Personality also draws attention as a creation that has an innovative event organization in harmony with the publication mechanism, which has the gender representations that they say beyond the usual. In our article derived from the work of the same name, the representatives of gender stereotyped in visual creations, as well as the method of analysis of the speech in which points the alternative speech is the carrier, and in which points it intersect with the main stream creations.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|