Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 4
 Görüntüleme 61
 İndirme 7
KAZAK KÜLTÜRÜNDE “YEDİ ATA” KAVRAMI VE YEDİ KUŞAĞA KADAR EVLİLİĞİN YASAKLANMASI GELENEĞİ
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Kazak halkında yedi kuşağa dâhil olan insanlar yakın akraba olarak kabul edilmiş ve bu yedi kuşağın kendi aralarında evlilik gerçekleştirmesi yasaklanmıştır. Kazak halkının geleneksel akrabalık anlayışı içerisinde yedi ata (yedi kuşak), erkeğin soyunun devamının toplumsal bir norm olarak kabul edildiği bir sistemdir. Kazak halkı kendi içinde üç “cüz”e, yani üç kola bölünür. “Yedi ata” sistemi “ata”, “ake”, “bala”, “nemere”, “şöbere”, “şöpşek”, “nemene” olarak adlandırılan bir soydan türeyen sülâle üyelerinden oluşur. Bu üyelerin nesilleri bir atanın çocukları sayılır ve yedi kuşak üyeleri kendi aralarında evlilik yapmazlar. Kazak toplumunda ‘‘yedi ataya’’ kadar kendi soyunu bilmek, her insan için zorunluluktur. Yedi kuşak tamamlanana kadar kız verip kız almanın yasaklanması, Kazak toplumunu soyun bozulmasından, soy ve genetik özelliklerinin kaybolmasından korumuş ve bu nedenle Kazak halkının büyükleri bir soyda yedi kuşak yetişip büyüyene dek akrabalık bağlarına dikkat etmiştir. Sekizinci kuşaktan başlayarak yeni “ru” (soy) ismi belirlenir. Bunun için, o soyun büyükleri ve kadıları, halk başkanları soy üyelerini davet edip, boz kısrak kesip dualar eder ve yedi kuşağı doldurdukları için bundan böyle o soyun kendi içinde kız alıp kız vermesine, dünür olmalarına izin verirler. Bu makalenin temel amacı, Kazak halkının diğer Özbek, Türkmen gibi bazı Türk soylu halkların aile kurma ve evlenme geleneklerindeki benzerlikleri ve akrabalık sistemindeki yedi ata, yedi kuşak geçmeden akraba evliliği gerçekleştirmeme geleneğini yaşatma konusundaki gelenek ve uygulamaları tanımlamak ve analiz etmektir. Akraba evliliklerinin getirdiği sağlık sorunlarını önlemede önemli bir geleneksel anlayış olan kan saflığının korunması meselesi, sadece Kazak halkının değil, bütün halkların nesillerinin sağlıklı olması ve geleceklerinin güvenceye alınması açısından çok önemlidir, çünkü akraba evlilikleri birçok genetik hastalıkların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Günümüzde tıp bilimi de bunu araştırmaktadır ve kanıtlamaktadır. Bu nedenle, genetik tahribattan korunma, genetik özelliklerin ve kan saflığının korunması, günümüzdeki güncel sorunlardan biridir. Makalede, XIX-XX. yüzyıllardaki Rus gezginleri ile bilim adamlarının tarihî, etnografik çalışmalarına masal, efsane ve destanlara dayanarak Kazakların yedi kuşak tamamlanana kadar kız alıp vermeme geleneği ile aile kurmada korudukları en önemli kurallara değinilir. Araştırmada yedi kuşak ve yedi kuşak tamamlanmadan kendi aralarında kız verip, kız alıp dünür olmaya izin verilmediği ve bu şartı bozanların ise ‘‘kan karıştıran’’ olarak bilinip, onlara çeşitli cezaların uygulandığı konusu da ele alınmaktadır. Çalışmada akrabalık sisteminde yedi kuşağa kadar kız alıp vermeme, akraba evliliği yapmama geleneğinin korunmasını gerektiren bazı tarihsel ön koşullar gözden geçirilip örnekler verilmiştir. “Yedi ata” sistemine açıklık getirilip bir sınıflandırma yapılmıştır. Kazak halkında bu geleneğin oluşumun tarihi ile onun bugüne kadarki korunması meselesi de incelenmiştir. Kazak halkının bir soy içindeki yedi kuşak ve yedi kuşağa kadar kız alıp verme-me meselesiyle ilgili Kazakların “cüz”lerine (büyük, orta, küçük) dâhil olmayan Koja ve Töre adlı boyun konuyla ilgili özellikleri ele alınmıştır. Araştırmanın ana bölümü birkaç yönteme dayanılarak incelenmektedir. Öncelikle, karşılaştırmalı tarihî yöntem kullanılarak Kazak bozkırının çeşitli bölgelerinde yaşayan Kazakların yedi kuşağa kadar kız alıp vermeme geleneği araştırılmış ve onları esas alarak tarihî açıdan diğer Türk boylarıyla (Özbek, Türkmen) karşılaştırılarak ortak ve farklı yanları belirlenmiştir. İkinci olarak, sistematik bir yöntemle yedi kuşağa kadar kız alıp vermeme geleneğini bozduklarında uygulanan cezalar hakkındaki verilerde etnografya ile ilgili alanların (linguistik, folklor) bilgi ve verileri kullanılmıştır.

Anahtar Kelimeler:

The tradition of prohibiting "seven fathers" in Kazakh culture and marriage up to seven dogs
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

In the Kazak people, people of seven generations were regarded as close relatives and these seven generations were banned from marrying each other. In the traditional sense of relativity of the Kazak people, seven horses (seven generations) are a system where the continuation of the male race is considered a social norm. The Kazak people are divided into three "cuts" within themselves, i.e. three cows. The “Seven Horse” system consists of the members of the sule that come from a breed called “ata”, “ake”, “bala”, “nemere”, “shöbere”, “shöpşek”, “nemene”. The generations of these members are the children of a father, and the seven generations do not marry each other. In the Kazak society, knowing their own descendants as much as "seven fathers" is mandatory for every man. The prohibition of giving and getting girls until the seven generations were completed, protected the Kazak society from the disruption of the clothes, from the loss of their genetic and genetic characteristics, and therefore the elderly of the Kazak people took attention to their relativity bonds until the seven generations grew up and grew up in a tribe. Starting with the eighth generation, the new name "ru" (soy) is determined. For this reason, the grandmothers and the women of that dress, the people's presidents invite their descendants and pray, and since they have filled the seven generations, they will allow that dress to take a girl and give a girl in themselves, and they will be a dwarf. The main objective of this article is to identify and analyze the similarities in the family-building and marriage traditions of some Turkish noble peoples, such as the other Uzbek, Turkmen, and the traditions and practices of the Kazak people in the family-building system of seven horses and seven generations of marriage. The matter of preservation of blood purity, which is an important traditional understanding in the prevention of the health problems brought by parental marriages, is very important not only for the Kazak people, but for the generations of all peoples to be healthy and their future to be guaranteed, as parental marriages cause the emergence of many genetic diseases. Nowadays, medical sciences are investigating and proofing this. Therefore, the protection from genetic destruction, the preservation of genetic properties and blood purity is one of the current problems today. in the XIX-XX. The historical and ethnographic studies of Russian travelers and scientists in the centuries are referred to, based on fairy tales, legends and narratives, and the tradition of the Kazak to take or donate girls until the seven generations are completed, the most important rules they preserve in family-building. The study discusses the issue that seven generations and seven generations are not allowed to give a girl and take a girl without completion, and that those who break this condition are known as "blood confusing" and they are subject to various punishments. In the study, some historical preconceptions that require the preservation of the tradition of not taking a girl up to seven generations in the relativity system were reviewed and given examples. The “Seven Horses” system has been clarified and classified. In the Kazak people, the history of the formation of this tradition and the question of its preservation to date have also been studied. The characteristics of the Caucasian people in a tribe of seven generations and up to seven generations of the question of taking and giving girls (big, medium, small) of the Caucasian "cuts" (big, medium, small) have been discussed with the issue of the neck called Koja and Töre. The main part of the study is studied on the basis of several methods. First of all, the tradition of having up to seven generations of Kazakhs living in the various regions of the Kazak bask, using a comparative historical method, was studied and based on them, historically compared with other Turkish lengths (Uzbek, Turkmen) and identified common and different aspects. Secondly, the data on the penalties applied when they violated the tradition of taking or giving a girl up to seven generations by a systematic method used information and data of the fields related to ethnography (linguistic, folklore).

Anahtar Kelimeler:

0
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler












Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 9.063
2023 Impact/Etki : 0.158
Milli Folklor