Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 48
 İndirme 14
Oya Örücülüğünün Nesiller Arası Aktarımının Sağlanmasında Kurumsal ve Kolektif Tasarım Kültürünün Rolü
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

El sanatları insanlık tarihi kadar eskidir ve bizleri dünya üzerindeki diğer tüm canlılardan ayıran yegane özelliklerimizden olan yaratıcılığımızın dışavurumudur. El sanatı ürünleri belirli kültürel dünyaların yansımalarıdır; çünkü her toplum üzerlerinde kendi izini bırakır. Doğdukları kültürlerden beslenirken aynı zamanda o kültürü zenginleştiren ve yeni anlamlar üreten varlıklardır. İğne, tığ veya mekik gibi araçlar ve ipek ipliklerin kullanımıyla üretilen oya örücülüğü de Türk halk kültürü için oldukça önemli bir yere sahiptir. Oyalar sözsüz iletişim araçları olarak görev yaparken birlikteliğe ve kolektif üretime de işaret ederler. Ancak, küresel ekonomi politikalarının benimsenmesi, endüstriyel üretimin artması, köylerden kentlere göç edilmesi ve özellikle son kırk yılda değişen toplumsal yapı ile oya işleme kültürü büyük çoğunlukla kırsal kesimle kısıtlı kalmıştır. Kentli ve eğitimli kadınların bu sanata olan ilgisi azalmaktadır. Kentlilerin oya üretmeye olan ilgisi azalırken oyalı ürünleri kullanmaya istekli oldukları gözlemlenmektedir. Bunda rol oynayan etmen ise son yıllarda tasarım kültürü ile geleneksel oya örücülüğünün birleşmesidir. Oya örücülüğüne karşı ilginin kaybolmasını önlemek ve birlikte üretim kültürünün devamlılığını sağlamak konusunda Türkiye’de üç önemli yapı bulunmaktadır; toplumsal birlikteliğe ve üretime vurgu yapan üretici kooperatifler, kurumsal tasarım markaları ve üreticiler tarafından yaratılan çevrimiçi siteler. Makalenin amacı, bu yapıları incelemek ve kültürel miraslarımızından oyaların geleceğe aktarımları konusundaki yeterliliklerini tartışmaya açmaktır. Öncelikle oyalar üzerine literatür taraması yapılmıştır. Ardından kooperatifler, tasarım markaları ve çevrimiçi platformları incelemek için her bir kategoriden üçer örnek seçilmiştir. Oyalarla ilgili durum analizi yapabilmek için kooperatif yöneticileri, çalışanları ve tasarım firmalarından yetkililerle birebir görüşme ve röportajlar yapılmıştır. Çevrimiçi platformların oya öğrenimini desteklemekteki etkinliklerini ölçmek içinse beş kişiden oluşan bir grupla durum incelemesi yapılmıştır. Bu çalışmayı şimdiye kadar alanda yapılan diğer çalışmalardan ayıran özellik ise konuyu oya örücülüğünün bugün ve gelecekteki durumuna dikkat çekerek güncel tasarım kültürü arasında kurulan bağ üzerinden incelemesidir. Böylece oya kültürünün 21. yüzyıla özgü bir biçimde nasıl bir değişim geçirdiği ortaya koyulmuştur. Araştırmanın ortaya koyduğu sonuçlara göre kooperatifler ve tasarım markaları istihdama, ürünlerin daha profesyonelce pazarlanmasına, markalaşmaya, kadınların örgütlü bir biçimde üretmesine ve bu neticede oya örücülüğünün “boş zaman değerlendirme aktivitesi” olmak yerine profesyonel bir tasarım-üretim sürecine dönüşerek meslekleşmesine katkıda bulunmaktadır. Tasarım markaları, üreticilerin tasarımcılarla işbirliği yapmalarını teşvik ederek iletişimi kuvvetlendirirken kooperatifler kadınları bir çatı altına toplayarak farklı sınıflardan kişiler arasında hem etkileşim yaratmakta hem de sosyal bağları kuvvetlendirmektedir. Ayrıca tasarım sayesinde oyalı ürünler fonksiyonellik kazanarak daha önce olmayan yeni kullanım biçimleri geliştirilmektedir.

Anahtar Kelimeler:

The role of corporate and collective design culture in the provision of cross-generation transfer of voting experience
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

The crafts are as ancient as the history of mankind, and it is the exhaust of our creativity, which is our unique characteristic that distinguishes us from all the other beings on the earth. The works of art are reflections of certain cultural worlds; for each society leaves its own traces on them. While feeding from the cultures they are born, they are also beings that enrich that culture and produce new meanings. The oya heritage produced by the use of tools and silk wire, such as igne, tick or mekik, also has a very important place for the Turkish people's culture. The games serve as a wordless means of communication while also indicate unity and collective production. However, the adoption of global economic policies, the increase in industrial production, the migration from villages to cities, and especially with the social structure that has changed over the past four decades, the voting culture has remained largely limited to the rural sector. The interest of urban and educated women in this art is reduced. It is observed that the citizens are willing to use the products while their interest in producing the vote is reduced. The factor that plays a role in this is the combination of design culture and traditional voting heritage in recent years. There are three important structures in Turkey to prevent the loss of interest in voting and to ensure the continuity of the production culture together: producer cooperatives that emphasize social unity and production, corporate design brands and online sites created by producers. The purpose of the article is to study these structures and open to discuss their skills in the transition of our heritage to the future. First of all, the literature was scaned. Three examples from each category were then selected to study cooperatives, design brands and online platforms. Interviews and interviews were conducted with co-operative managers, employees and authorities from design firms in order to analyze the situation related to the games. To measure the activities of online platforms in support of voting learning, a group of five people was conducted to study the situation. The feature that distinguishes this work from the other work done in the field so far is the study of the subject through the link established between the current design culture, taking into account the current and future situation of the voting heritage. So it is revealed how the culture of the vote has passed a change in a particular way in the 21st century. According to the research, cooperatives and design brands contribute to the more professional marketing of products, to the branding, to the organized production of women and, as a result, to the professionalization by turning the voting heritage into a professional design-production process instead of being a "free-time evaluation activity". Design brands strengthen communication by encouraging manufacturers to cooperate with designers, while cooperatives gather women under a roof, creating interaction between people from different classes and strengthening social connections. Furthermore, thanks to the design, the products that are wrapped are developed in new forms of use that are not previously functional.

Anahtar Kelimeler:

2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.996
2023 Impact/Etki : 0.158
Milli Folklor