Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 102
 İndirme 18
Din Sosyolojisinin Yöntemsel İncelikleri: Bir Şematikleştirme Çabası
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Din sosyolojisi, bulunduğu kategori itibarıyla sosyoloji ile dini araştırmaların kesişiminde interdisipliner bir oluşum göstermektedir. Asal parametrelerden biri olarak dinin, diğer değişkenlerle ilişkisi açıklanmaya ve mevcut örüntü çözümlenmeye çalışılırken gerek sosyal bilim gerekse temel İslam bilimlerinin birlikteliğine zaman zaman ihtiyaç duyulmaktadır. Her ne konu nasıl çalışılacaksa, bir taraftan yardımcı bilimlerle kesişme noktalarının sarahatle açıklanması, diğer taraftan da araştırmanın din sosyolojisi merkezinde konumlanarak alanı temsil etmesi beklenmektedir. Okuyucuların, ellerindeki metinlerin din sosyolojisi disiplini içinde yazıldığını anlayabilmelerinin geçerli yolu, araştırmaların metinsel temsil kabiliyetini yükseltmektir. Din sosyolojisi içinde temsiliyeti yükseltmek için dayanılan temel mesele, diğer bilimlerde de olduğu gibi yöntemin belirlenmesi üzerine kilitlenir. Bugün Türkiye’de din sosyolojisi alanında yöntem üzerine odaklanan çalışmaların bilim felsefesi ve metodoloji yönelimli değerlendirmeler ile varlığından söz edilebilmekle birlikte konunun gereken ilgiyi görmediği açıktır. Bu çalışma özelinde, din sosyolojisi alanında yapılacak araştırmalarda kullanılabilecek yöntemin şematik olabilirliği hipotetik olarak sorgulanacaktır. Şematikleştirmekten kasıt, din sosyolojisinde yöntem kullanımının ana inceliklerini göstermek ve bir tasarım planı çizmektir. Bu sebeple, ilk önce, yöntemin belirlenmesinde karşılaşılan problemlere değinilecek ardından din sosyolojisi çalışmalarında takip edilebilecek yöntemsel şema, zihinsel, eylemsel ve özgün bir kategori olarak eklenen göstergesel süreç ile birlikte değerlendirilecektir. Makale, din sosyolojisi çalışmaları yaparken yöntemin nasıl kullanılacağı üzerinden ilkesel bilgilere odaklanmakta; yöntemin pratikte nasıl kullanılacağına ilişkin derinlemesine inceleme yapmayı vaat etmemektedir. Çalışmada gösterilen işaretler takip edilerek diğer araştırmalarda daha derinlikli örnekler sunulabileceği, araştırmanın en genel çıktısıdır. Bir manada, bu makale din sosyolojisinde kullanılan yönteme ilişkin bir temel atma niyetidir. Çalışmada, doğa ve sosyal bilimlerin ortak kullandığı çatı kavram olarak yöntemin tek başına tümevarım, tümdengelim gibi zihinsel süreçler olmadığı vurgulanmakta; araştırma tekniği, desen, model gibi eylemsel süreçler veya teori ve yaklaşım gibi isimlendirilemeyeceği açıklanmaktadır. Ayrıca hem soyut hem de somut bir çabanın ürünü olan yöntemin sadece zihinsel ve eylemsel yönleriyle değil ilaveten göstergesel süreciyle de dikkate alınması gerektiği önerilmektedir. Özelleştirilen şemada, zihinsel ve eylemsel kategoriler, sosyolojinin diğer alt dallarındaki belirteçlerle daha fazla ortaklığa sahipken, göstergesel taraf, yeni bir kategori olarak farklılaşmaktadır. İlk olarak zikredilecek husus, bilimsel süreçte görülen her objenin göstergesel anlamına dikkat çekmenin gerekliliğidir. Araştırma planından önce bir din sosyoloğu, çevresindeki her nesnenin göstergeler bütününün bir parçası olduğunu içselleştirdiğinde araştırmaya değer görülecek sayısız konu envanteri önüne serilir. Envanter sağlama işleminde göstergebilimin önerdiği çeşitli protokoller takip edilir. İkincil olarak, araştırmacının kendi göstergesel kimliğini keşfetmesi beklenir. Din sosyolojisi araştırmacılarının büyük oranda teoloji eğitimi alması nedeniyle bedenselleşmiş bilgilerinin metne çok daha fazla yansıma ihtimali mevcuttur; göstergesel sürecin yönteme dahil edilmesi ile araştırmacı, kendi değerleri ve iman öğretilerine meşruiyet kazandıracak şekilde sübjektif bakış açısıyla bilimsel bir çalışma yapamayacağını zihinsel süreçten önce öğrenir. Bu farkındalık ile göstergesel kimliğini tanır ve nesnelerin anlam mutfağına girer. Araştırmacının nesnelliğe en yakın ilkesel girişi ile alımlayıcılar dogmatik metin okumadıklarını anlar. Bu bir taraftan özgür bir arenada yapılacak din sosyolojisi çalışmalarının artmasına yol açarken bir taraftan da kişisizleştirilmiş sosyoloji metinleri ile paydaşlık kurmaya olanak sağlar. Sosyolojiler değil sosyoloji ilkesinin metinlere yansıması, ortak dili geliştirerek akraba kavramların kullanımını pekiştirir ve tanzim edilmiş kavramsal malzeme şematik dağınıklığı önlemeye yardımcı olur. Diğer yandan, din sosyolojisi araştırmacısı da düşündüklerinden daha fazlasını elde etmek için bilişsel bir sürecin kapılarını olabildiğince genişletir. Tümevarım, tümdengelim veya hipotetik-dedüktif gibi uslamlama biçimleri genel-tikel arasında kurulan ilişkinin yönünü belirlemektedir. Araştırmacının hem bütünü hem parçayı hem de aralarındaki çok yönlü bağlantıyı dikkate alıp araştırmanın seyrine göre hangi zihinsel süreci takip ettiğini belirtmesi, okuyucunun yöntemi kavramasını sağlar.

Anahtar Kelimeler:

Methodical Reviews of Religious Sociology: A Schematization Effort
2020
Yazar:  
Özet:

Religious sociology shows an interdisciplinary formation in the intersection of sociology and religious research according to its category. As one of the original parameters, the relationship of religion, with other variables is attempted to be explained and the existing pattern is attempted to be resolved while social science is needed and the unity of the basic Islamic sciences is needed from time to time. Regardless of how the subject will be studied, on the one hand, it is expected that the crossroads with assistant sciences will be clearly explained, and on the other hand, the research will represent the area by placing itself in the center of religious sociology. The current way that readers can understand that the texts in their hands are written within the discipline of religious sociology is to raise the ability of the research to represent texts. The fundamental issue based on the elevation of representation in religious sociology is locked on the determination of the method, as in other sciences. Today in Turkey it is clear that the existence of studies focused on methodology in the field of religious sociology with scientific philosophy and methodology-oriented assessments can be mentioned, but the subject does not see the necessary interest. In this particular study, the schematic possibility of the method that can be used in research in the field of religious sociology will be hypothetically questioned. The purpose of shematising is to show the main subtles of the use of the method in religious sociology and to draw a design plan. Therefore, first, the problems faced in the determination of the method will be addressed and then the methodological scheme that can be followed in the studies of religious sociology will be assessed along with the indicative process added as a mental, active and original category. The article focuses on the basic information on how the method should be used while doing religious sociology studies; it does not promise to make a thorough study of how the method should be used in practice. The most general outcome of the study is that the signs shown in the study can be followed and more in-depth examples can be presented in other studies. In a manada, this article is a fundamental intention to throw on the method used in religious sociology. The study emphasizes that the method as the roof concept commonly used by nature and social sciences does not have mental processes alone, such as tuberculosis, totalitarianism; it explains that research techniques, patterns, patterns, such as action processes or theory and approach cannot be named. It is also recommended that the method, which is the product of both abstract and concrete efforts, should be taken into account not only by its mental and active aspects, but also by the indicative process. In the customized scheme, mental and active categories have greater partnership with the indicators in other subdivisions of sociology, while the indicative side differs into a new category. The first point to be mentioned is the need to pay attention to the indicative meaning of each object seen in the scientific process. Before the research plan, a religious sociologist is introduced to the countless subjects that are worth research when he insists that every object around him is part of the whole of the indicators. In the process of supply of inventory, the various protocols suggested by the indicator are followed. Secondly, the researcher is expected to discover his own indicative identity. Religious sociology researchers are much more likely to reflect in the text because they are largely taught in theology; with the inclusion of the indicative process in the method, the researcher learns before the mental process that he will not be able to do a scientific study in a subjective perspective that will legalize his values and his teachings of faith. With this awareness, he recognizes his indicative identity and enters the meaning of objects in the kitchen. With the researchers' closest primary entry to the objectivity, the acquirers realize that they do not read the dogmatic text. This, on the one hand, leads to an increase in the work of religious sociology that will be carried out on a free arena, while on the other hand, it enables the establishment of partnership with dispersed sociological texts. The reflection of the principle of sociology in the texts, not sociologies, strengthens the use of relatives by developing common language and helps prevent schematic distortion of the tanged conceptual material. On the other hand, the religious sociology researcher also expands the doors of a cognitive process as much as possible to get more than he thinks. The forms of deformation, such as thumbnail, total balance or hypothetical-deductive, determine the direction of the relationship established between the general-articular. The fact that the researcher takes into account both the whole and the part and the multilateral connection between them and indicates which mental process he follows according to the course of the research allows the reader to understand the method.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.536
2023 Impact/Etki : 0.12
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi