User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 12
Hâkim el-Cüşemî’nin et-Tehzîb Fi’t-Tefsîr Adlı Eserinde Mu‘tezilî Müfessir ve Kelâmcıların Görüş ve Yorumları
2023
Journal:  
İlahiyat Araştırmaları Dergisi
Author:  
Abstract:

Hâkim el-Cüşemî (öl. 494/1101) kelâmî-itikâdî meselelerde Mu‘tezile’nin temel inanç ve esaslarını benimsemiş bir müfessir ve kelamcıdır. Gerek Cübbâî (303/916) ve Ebû Hâşim’in (öl. 321/933) kelâmî sistemini benimsemesi gerekse Kâdî Abdülcebbâr’ın (öl. 415/1025) birçok öğrencisinden dersler alması sebebiyle Kâdî Abdülcebbâr’dan sonra Behşemiyye ekolünün son halkasını temsil etmiştir. Cüşemî, kendinden önceki Mu‘tezilî tefsir literatürüne derin bir alâka duymuş ve et-Tehzîb fi’t-tefsîr adlı tefsirinin birçok yerinde bu alâkasını izhar etmiştir. Cüşemî’nin et-Tehzîb fi’t-tefsîr’i, çoğu kaybolmuş ve günümüze ulaşmamış özellikle Ebû Bekir el-Esamm (öl. 200/816), Ebû Ali el-Cübbâî (öl. 303/916), Ebû Müslim el-İsfahânî (öl. 322/934) gibi Mu‘tezilî müfessirlerinin Kur’ân tefsirine dair geniş ölçüde izahlarını ihtiva etmiştir. Bunun yanında Basra ve Bağdat Mu‘tezilesine mensup kelamcıların görüş ve yorumları da et-Tehzîb fi’t-tefsîr’de kaynak olarak kullanılmıştır.

Keywords:

2023
Author:  
Abstract:

embraced the fundamental beliefs and principles of the Mu'tazila school in theo-logical and doctrinal matters. He represented the final link in the Behshemiyya school after Qāḍī ʿAbd al-Jabbār, both by embracing the theological system of Abū ʿAlī al-Jubbāʾī (d. 303/916) and Abū Hāshim al-Jubbāʾī (d. 321/933) and by taking lessons from numerous students of Qāḍī ʿAbd al-Jabbār (d. 415/1025). Al-Jushamī expressed a deep interest in the Mu'tazili exegesis literature that preceded him, and he manifested this interest in many parts of his Tafsir. Al-Jushamī's tafsīr, extensively incorporates explanations related to do interpretation of the Quran of Mu‘tezili commentators such as Abū Bakr al-Asamm (d. 200/816), Abu Ali al-Jubbai (d. 303/916), Abu Muslim al-Isfahani (d. 322/934), most of whose works have been lost and have not reached our time. Additionally, the views and interpreta-tions of theologians affiliated with the Mu‘tazila in Basra and Baghdad have also been utilized as sources in al-Tahzīb fi al-Tafsīr.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles


İlahiyat Araştırmaları Dergisi

Field :   İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 202
Cite : 424
2023 Impact : 0.083
İlahiyat Araştırmaları Dergisi