User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 45
 Downloands 8
“FALA İNANMA FALSIZ KALMA” SÖZÜNÜN GÜCÜYLE DÖNÜŞEN/GENİŞLEYEN BAĞLAM: “KAHVE FALI” UYGULAMALARI
2021
Journal:  
Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Journal of ISS
Author:  
Abstract:

Dijital kültürün modern dünyayı dönüştürüp yeniden inşa ettiği günümüzde, kültürel mirasa ait pek çok sözlü anlatı türü, uygulama ve etkinliğin de bağlam ve icrasında bir dönüşüm yaşanmaktadır. Radyo ve televizyon gibi geleneksel medya araçlarıyla başlayıp dijital iletişim araçlarındaki gelişmelerle yeni bir boyut kazanan bu dönüşüm, geleneğin/gelenekselin aktarımı, icrası ve yeniden üretimi hususunda folklor ürünlerinin icra bağlamlarını çevrimiçi bağlamları da kapsayacak şekilde genişletmiştir. Geleneksel kültür içinde önemli bir yere sahip olan “fal bakma/baktırma” geleneği de dijital mecrada “sanal gelenek”/ “sanallaşan gelenek” şeklinde pek çok uygulaması bulunan bir örnek teşkil etmektedir. Kahve içildikten sonra kapatılan fincanın fotoğrafının çekilip yollanması neticesinde yorumlanması şeklinde hizmet veren mobil uygulamalarda, “Kaave Falı – Falcı Bacı”, “Falaadin”, “Binnaz: Astroloji, Tarot, Kahve Canlı Fal Yorumu”, “Telve- Kahve Falı”, “Bi Fal Baktır”, “Fal Diyarı Kahve Falı”, “Falcıhane”, “Faloğlan”, “FaldanAdam”, “Fallavi”, “Fal Perisi”, “Ben Demiştim Fal”, “FalveFal”, “Derya Abla –Kahve Falı”, “Efsun Abla Kahve Falı”, “Fal Evi”, “Müptela” gibi pek çok uygulama yer almaktadır. Türk kültüründe kahve içme ve kahve falı bakma/baktırma sosyal ve kültürel bir olgu kaideleri olan kadim bir gelenektir ve görüldüğü üzere sosyal bağlamı genişlemiştir. Günlük hayatın içerisinde çok yaygın ve önemli bir yere sahip olan “kahve falı” geleneğinin, özel sektör ve müteşebbislerce gücünün fark edilmesiyle sürdürülebilirliği farklı bir mecrayı da kapsamıştır. Dinamik bir yapısı olan kültür, doğası gereği insanların şartlarına, çağın gereklerine, uzam ve bağlama göre biçimlenerek dönüşür. Bu bağlamda bu çalışmada geleneksel icra ortamlarından web tabanlı uygulamalara evrilen/icra ortamı genişleyen “fal bakma”/”baktırma” geleneğinin bağlam, işlev ve kullanım amacı hususundaki değişimi ve dönüşümü ile “geleneğin” sanal kültür ortamında hangi değişkenler ve dinamikler özelinde üretilebildiği ve deneyimlendiği sorunsalı incelenmiştir. Çalışmada tartışma konusu edilen veriler ilgili uygulamalardan derlenmiş ve netrografik analiz yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda ise fal bakma/baktırma geleneğinin icra ortamının web tabanlı uygulamaları da kapsayarak genişlediği, geleneksel fal baktırma sürecinde olduğu gibi “sanal gelenekte” de fal baktırma sürecindeki temel motivasyonun sözlü kültürün “fala inanma, falsız kalma” sözünden beslenen “eğlenme, hoş vakit geçirme” ve “gelecekten haber alma” isteği olduğu ve bu doğrultuda uygulamanın kullanıcıları arasında bir etkileşim olduğu ve birbirlerine tavsiyelerde bulundukları dolayısıyla “sosyal bir grup” oluşturdukları görülmektedir.

Keywords:

The word “FALLA FALSE” is the word “FALLA FALSE” and the word “FALLA FALSE” is the word “FALLA FALSE” and the word “FALLA FALSE”.
2021
Author:  
Abstract:

Today, when digital culture transforms and rebuilds the modern world, a transformation in the context and execution of many oral narrative types, practices and events of cultural heritage is undergoing. This transformation, starting with traditional media tools such as radio and television and gaining a new dimension with the developments in digital communications tools, has expanded the implementation contexts of folklore products in the translation, execution and re-production of tradition/tradition to include the online contexts. The tradition of “looking/looking” which has an important place in traditional culture is also an example of many practices in the digital mechanism in the form of “intellectual tradition”/ “intellectual tradition”. In mobile applications that serve in the form of interpretation of the photo of the cup closed after drinking the coffee, "Kaave Fali - Falcı Brother", "Falaadin", "Binnaz: Astrology, Tarot, Coffee; Live Fal Yorum", "Telve- Coffee Fali", "Bi Fal Baktır", "Fal Land Coffee Fali", "Falcıhane", "Faloğlan", "FaldanAdam", "Fallavi", "Fal Perisi", "I Demiştim Fal", "FalveFal", "Derya Brother - Coffee Fali", "Efsun Brother Coffee Fali", "Fal House", "Müptela" are many applications. In the Turkish culture, drinking coffee and drinking coffee is a social and cultural phenomenon; it is an ancient tradition that has caides and expands the social context as it is seen. With the recognition of the power of the tradition of the "cafe wave", which has a very common and important place in everyday life, the private sector and the entrepreneurs have also covered a different mechanism of sustainability. A dynamic structure of culture is transformed by nature according to the conditions of the people, the needs of the age, the length and the connection. In this context, this study has studied the problem of the change and transformation of the tradition of "fatal-looking" / "looking" that expands the web-based applications from traditional executive environments to the virtual culture environment and which variables and dynamics can be produced and experienced in particular in the "tradition" virtual culture environment. The data discussed in the study was collected from the relevant practices and studied by the netrographic analysis method. As a result of the study, the executive environment of the wall viewing/looking tradition is extended by covering the web-based applications, as in the traditional wall viewing process, the basic motivation in the wall viewing process is that the verbal culture has the desire to "make fun, enjoy" and "inform from the future" and in this direction the application is an interaction between the users and therefore they have a "social group" in advice to each other.

Keywords:

0
2021
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles






Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Journal of ISS

Field :   Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 732
Cite : 1.882
2023 Impact : 0.257
Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Journal of ISS