İlahi irade ile insan arasında ahlaki bir ilişki olan teklif, uygun yaratılış özelliklerine sahip olan insana yöneltilmiştir. Mükellefin akıl, irade ve güç gibi varoluşsal özelliklere sahip olması teklifin ontolojik gerekçesini oluşturmaktadır. Bu bağlamda Ebü’l-Muîn en-Nesefî, insanı ilâhî teklife muhatap bir özne olarak imkân, potansiyel ve kabiliyetleri açısından ele alarak imtihan gerçeğine dikkat çekmektedir. Ona göre insanın güzel bir sonuca ulaşmadan sadece yokluk için yaratılması hikmet açısından anlamsızdır. Nesefî, aklın doğru bilgiye ulaşmada önemli bir vasıta olarak iyi ve kötü değerleri tümel olarak kavradığını, ancak tikel anlamda ayrıntılı olarak bilemeyeceğini söylemektedir. Bu nedenle akla yardımcı olmak amacıyla tikel olan hususlarda peygamberin kılavuzluğuna ihtiyaç vardır. İlahi hikmetin bir gereği olarak peygamberler vasıtasıyla yapılan teklif, insanlar için övgüye değer güzel bir sonucun elde edilmesini amaçlamaktadır. Buna göre teklif hikmet içerisinde anlam kazanmakta, insana verilen özgürlüğün sonucu mükâfat veya ceza şeklinde ortaya çıkmaktadır. Böylece Nesefî’nin insanın ontolojik ve bilişsel yetileri ile yaratılış amacı arasındaki ilişkiyi dikkate alarak bütüncül bir yaklaşım sergilediği görülmektedir.
The proposal, which is a moral relationship between divine will and man, is directed to the man who has the proper creation characteristics. The fact that the perfect man has existential qualities such as mind, will and power is the ontological reason for the proposal. In this context, Abûl-Muîn en-Nesefî draws attention to the truth of the trial by addressing the possibility, potential and ability as a subject of the divine proposal. He believes that the creation of man for the absence without a good conclusion is meaningless in terms of wisdom. Nesefî says that the mind understands the good and the bad values as an important means of achieving the right knowledge in general, but it cannot know in detail in the textile sense. Therefore, the guidance of the Prophet is necessary in the matters which are intended to help the mind. The proposal made through the prophets as a cause of divine wisdom aims to obtain a good result that is worthy of praise for people. According to this, the proposal gains meaning in wisdom, and the result of the freedom given to man appears in the form of reward or punishment. In this way, it appears that Nesefi shows a comprehensive approach, taking into account the relationship between the ontological and cognitive abilities of man and the purpose of creation.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|