Klasik Türk edebiyatı tarihinde edebiyat ve şiirin yanında musiki sahasında da ilim sahibi olan şairlerin arasında ilm-i musikinin unsurları ile şiirler kaleme alan ve böylece musiki ıstılahlarının şiire girmesine vesile olmuş çok sayıda divan şairi vardır. Musiki makamları, usulleri, çalgıları ile çalgıların aksamı, şiir dilinde en çok kullanılmış olan musiki ıstılahlarıdır. Bu ıstılahlar içerisinde adı en çok geçenler ise makamlar ile çalgılardır. Bu çalışmada makam ve çalgıların her biri, esasında şiire farklı anlamlar kattığından türlerine ve kullanıldıkları yere göre de kendi içinde sınıflandırılmıştır. Musiki icrasında adı geçen şahıslar ve mekânlar da şu ana kadarki incelemelerde tespit edilebildiği kadarıyla yine kendi içinde tasnif edilmiştir. Tüm bu ıstılahların haricinde musiki ıstılahları ile kurulmuş deyimler de kendi içinde bölümlere ayrılmıştır. Musikiye dair yapılan araştırmalara katkı sağlaması amaçlanan bu çalışmada divan şiirinde adları geçen musiki ıstılahlarına dair yeni bir tasnif yapılmıştır. Buradaki temel gaye de sadece bahsi geçen ıstılahlara dair bir sınıflandırmanın yapılmasıdır. Bu ıstılahların klasik şiir geleneği içerisinde ne şekilde incelenebileceğine dair henüz netleşmiş bir kanaat yoktur. Bu nedenle bu çalışma ile musiki ıstılahları ile ilgili böyle bir bahsin olduğu konusunda endişe oluşturulması da amaçlanmıştır. Böylece klasik şiir geleneği içerisinde musiki ıstılahlarının ne kadar önemli bir yerde olduğuna dair pek çok husus ortaya konulabilecektir.
In the history of classical Turkish literature, in addition to literature and poetry, there are many poets who have the knowledge in the music field, including the elements of ilm-i music and the poems that have been painted and thus the opportunity for their musical suffering to enter the poetry. The musical authorities, the procedures, the plays and the acts of the plays are the most commonly used musical patterns in the poetry language. The name of those who are most afflicted is the name of those who are most afflicted. In this study, each of the offices and playings, in essence, adds different meanings to the poetry, is classified in itself according to their kinds and where they are used. The persons and places named in the music executive are also identified as far as they can be identified in the previous examinations. All of them, except those who are in the midst of the wrath, are the ones who are in the midst of the wrath, the ones who are in the midst of the wrath. In this study, which aims to contribute to the research on music, a new classification of the musical suffering that is named in the divan poetry has been made. The main goal here is to make a classification of the suffering mentioned only. There is still no clear idea how these suffering can be studied in the classical poetry tradition. Therefore, it is also intended to create concerns about such a bet on musical suffering. Thus, many aspects of the classical poetry tradition will be able to reveal how important the musical suffering is in place.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|