Toplumların inançları ve günlük yaşam pratiklerini anlatan mitler toplumları ve bireyleri dolayısıyla da kolektif bilinç ve kolektif bilinçdışını yansıtır. Dış dünyayı anlatan bu mitlerin eril bir şekilde kodlanması kadın ve erkeğin toplumsal olarak konumlandırılmasıyla ilgilidir. Antik mitler çoğunlukla erkek kahramanları konu alırken “modern mitler” ve bu mitlerin üreticilerinden birisi olan sinema, erkek kahramanın yanı sıra kadın kahramanı da konu almaktadır. Yola çıkan kadın kahraman yolculuğu sırasında bir takım dönüşümler geçirir. Geçirdiği bu dönüşümler “erkeğin dünyası” olarak görülen dış dünyada kadının varlığını kanıtlama çabası olarak da görülebilir. Kadın kahramanın çıktığı fantastik yolculuk ve bu yolculukta karşısına çıkan karakterler, olaylar, durumlar ve engeller aslında kadın kahramanın bilinçdışının bir yansımasıdır. Bu yansımanın belirli bir şablon izlediği görüşü de monomit kuramının çıkış fikrini ortaya koyar. Bu nedenle çalışmada Campbell’ın ortaya attığı multidisipliner bir kuram olan ve erkek kahramanın yolculuğunu anlatan monomit kuramının kadın kahramana uyarlanmış hali olan Maureen Murdock’ın kadın kahramanın yolculuğu şeması izlenmiştir. Bu şema sayesinde kadın kahramanın yaşadığı dönüşümler daha net bir şekilde görülebilmiştir. Baskıcı rejimin etkin rol oynadığı ve kadın kahramanın tek başına fantastik bir yolculuğa çıktığı filmler olan Valerie a Týden Divu (Valerie ve Harikalar Haftası, Jaromil Jireš, 1970), El Laberinto del Fauno (Pan’ın Labirenti, Guillermo del Toro, 2006) ve Alice in Wonderland (Alice Harikalar Diyarında, Tim Burton, 2010) filmleri çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır.
The myths that tell the beliefs of societies and the practices of everyday life reflect the collective consciousness and collective awareness of societies and individuals. The coding of these myths that talk about the outside world is related to the social positioning of women and men. Ancient myths are mostly the subject of male heroes while "modern myths" and the film, one of the producers of these myths, also the subject of male hero and female hero. The woman out of the road is experiencing a series of transformations during her heroic journey. These transformations she has undergone can also be seen as an attempt to prove the existence of the woman in the outside world, which is seen as the "man's world". The fantastic journey of the female hero and the characters, events, circumstances and obstacles that they face in this journey are actually a reflection of the female hero's unconsciousness. The view that this reflection follows a particular template also reveals the idea of the outcome of the monomite theory. This is why the study follows the Maureen Murdock's journey scheme of the female hero, a multidisciplinary theory that Campbell revealed and the monomite theory that tells the journey of the male hero. Through this scheme, the transformations of the female hero can be seen more clearly. The films Valerie a Týden Divu (Valerie and Wonder Week, Jaromil Jireš, 1970), El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth, Guillermo del Toro, 2006) and Alice in Wonderland (Alice in Wonderland, Tim Burton, 2010) are the examples of the work.
Myths, which are traditional stories including the beliefs and practices of daily life of societies, reflect these societies and individuals, and thus collective consciousness and collective unconscious. The masculine tone in coding of these myths describes and reproduces also the social positions of men and women in society. While the ancient myths tell stories where mostly the male heroes are in the center, the female heroes are included in the narratives in the cinema, as one of the producers of “modern myths”. In the modern myths, the female protagonist undergoes a series of transformations during her journey. These transformations can be regarded as an attempt to prove the existence of woman in the outer world, which signifies the male's world. The fantastic journey of the female protagonist and the characters, events, situations and obstacles that come across during this journey are actually the reflections of the unconscious of the heroine. The view that these reflections follow a certain pattern also forms the basis of the monomyth theory. In this study, Maureen Murdock’s scheme of “the heroine’s journey” derived from the monomyth, a multidisciplinary theory formulated by Joseph Campbell, will be followed. In virtue of this scheme, the transformations experienced by the heroine could be seen in a clearer way. From this perspective, in this study, Valerie a Týden Divu (Jaromil Jireš, 1970), El Laberinto del Fauno (Guillermo del Toro, 2006) and Alice in Wonderland (Tim Burton, 2010), in which the oppressive and authoritarian regimes play an active role and where the heroine takes a fantastic journey alone, will be analyzed.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|