Bu yazının amacı sinema felsefesine dair yapılmış temel bazı tartışmaları ortaya koymak ve ”sinema felsefesi”nin imkanını göstermektir. Bunu yaparken ilk olarak ”sinema felsefesi”nin ortaya çıkışını ve onun ”film teorisi” ile olan ilişkisini aktarmaya çalıştık. Daha sonra, filmin ne tür bir ”anlatı”ya sahip olduğunu, Simetri ve Asitmetri Tezleri açısından incelemeye çalıştık. Yazının ikinci kısmında, sinemayı, onu oluşturan fiziksel öğeler üzerinden tanımlamaya ve tarihsel gelişimini kısaca ortaya koymaya çalıştık. Ardından, G. Deleuze’ün ”felsefe” anlayışını temele alarak sinema ile felsefe arasındaki ilişkiyi belirlemeye ve sinemanın yeni bir düşünce tarzı olduğunu fikrini desteklemeye çalıştık. Ayrıca sinemanın bir dil olup olmadığı ve sinemanın neliği hakkında kısa bir tartışma yapmayı denedik.
The purpose of this article is to reveal some basic discussions about the film philosophy and to show the possibility of the "film philosophy". When doing this, we first tried to translate the appearance of the "film philosophy" and its relationship with the "film theory". Later, we tried to explore what kind of "history" the film has, from the point of view of Symmetry and Asithmetry Thesis. In the second part of the article, we tried to define the cinema through the physical elements that formed it and briefly reveal its historical development. Then, based on G. Deleuze’s “philosophy” concept, we tried to determine the relationship between cinema and philosophy and support the idea that cinema is a new way of thinking. We also tried to make a brief discussion about whether the cinema is a language and the quality of the cinema.
The aim of this paper is to put forth the some of the main arguments about the philosophy of cinema and to show the possibility of “philosophy of cinema”. While doing this, at first we have tried to convey the emergence of “philosophy of cinema” and its relationship with “film theory”. Thereafter we have tried to investigate that what kind of “narrative” the film has in the aspect of Symmetry and Asymmetry Theses. In the second part of the paper, we have tried to define cinema over the physical elements of which it is consist of and set forth its historical development, briefly. Consequently, using G. Deleuze’s definition of cinema as base, we have tried to support the idea of that cinema is a new way of thinking. In addition we have tried to discuss whether cinema is a language or not and its quality, shortly.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|