Köklü bir geçmişe sahip olan çini sanatı, Anadolu’nun hemen her bölgesinde sıklıkla tercih edilmiştir. Dini ve sivil mimari eserlerde çini süslemeler bezeme unsuru olarak kullanılmıştır. Yapıların çeşitli bölgelerini hareketlendirmek ve vurgulamak amacıyla yapılan çinilerde farklı yapım teknikleri görülmektedir. Bu teknikler dönemsel olarak değişikliğe uğramış ve gelişerek devam etmiştir. Yapıların iç ve dış cephelerinde görülen bezemelerde motif, renk ve kompozisyon bakımından bölgesel farklılıklar mevcuttur. Konumuzu oluşturan çini mozaik tekniğinin ne zaman ve nerede ortaya çıktığı kesin olarak bilinmemektedir. Özellikle Anadolu Selçukları döneminde yoğun olarak kullanılmış, Beylikler ve Osmanlı dönemi yapılarında ise çok fazla tercih edilmemiştir. Oldukça ustalık isteyen ve Osmanlı’da çok fazla tercih edilmeyen bu teknik Timur dönemi yapılarında da sıklıkla tercih edilmiştir. Çini mozaik tekniğinin ortaya çıkışı, gelişimi, Osmanlı döneminde tercih edilmeme nedenleri yanı sıra Osmanlı dönemi son örnekleri çalışmamızda ele alınacaktır. Ayrıca çini mozaik tekniği içerisinde yer alan bazı örneklerin çini kakma tekniğiyle yapılmış olduğu ve bu iki tekniğin ayrı olarak değerlendirilmesinin gerekliliği ortaya konulacaktır.
The Chinese art, which has a rooted history, is often preferred in almost every region of Anadolu. In religious and civil architectural works, chinese decorations have been used as a cutting element. Different manufacturing techniques are seen in China, designed to mobilize and emphasize the various areas of the structures. These techniques have changed periodically and have continued to evolve. On the internal and external sides of the structures there are regional differences in terms of motivation, color and composition. It is unknown exactly when and where the Chinese mozaic technique that forms our location appears. Especially in the Anadolu Selçukes period, it was widely used, but in the Beylikes and Ottoman period structures it was not much preferred. This technique is often preferred in the Eastern era structures and is not much preferred in the Ottoman. The appearance, development of the Chinese mozaic technique, the reasons why it was not preferred in the Ottoman era as well as the latest examples of the Ottoman era will be discussed in our study. It will also be revealed that some of the samples included in the chini mosaic technique are made using the chini mosaic technique and the need for separate evaluation of these two techniques.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|