Bilgisayar görme algoritmaları teknolojinin ilerlemesiyle daha kullanılır hale gelmektedir. Klasik yöntemler olan görüntü işleme ve makine öğrenmesi algoritmaları ile yapılan bilgisayarlı görü uygulamaları halen kullanılsa da gürültüler veya istenmeyen ortam değişimleri etkisini sonuçlar üzerinde göstermektedir. Bu çalışmada, bul-tak oyuncağındaki 4 adet geometrik şeklin tespiti iki farklı yöntemle gerçekleştirilmiştir. Klasik yöntemde iki farklı algoritmada görüntü işleme ile elde edilen öznitelikler k-NN algoritması ile sınıflandırılmış, derin öğrenme yönteminde ise nesne tespiti için özelleşmiş olan Yolov4 algoritması kullanılmıştır. Deney ortamında klasik görüntü işleme yöntemi siyah arka planlı test veri setinde %100 başarım sağlarken, farklı renk ve desende arka plana sahip ikinci test veri setinde başarım %86,25’e düşmüştür. Yolov4 derin öğrenme yöntemi algoritması ise her iki veri setinde de %100 başarıma ulaşmıştır. Algoritmalar gerçek zamanlı kamera görüntüsü üzerinde çalıştırıldığında klasik yöntem siyah arka planlı bir kare görüntüde 0,06 sn’de, farklı renk ve desende arka plana sahip bir kare görüntüde ise 0,04sn’de nesne tespiti yaparken, Yolov4 yöntemi 1,06 sn’de nesne tespit işlemi gerçekleştirmiştir.
Computer vision algorithms are becoming more used with the advancement of technology. Although computer vision applications made with image processing and machine learning algorithms are classic methods, noise or unwanted environmental changes show the impact on the results. In this study, the detection of 4 geometric shapes in the bul-tak game was performed by two different methods. In the classic method, the properties obtained by image processing in two different algorithms were classified by the k-NN algorithm, and in the deep learning method, the Yolov4 algorithm was customized for object detection. In the experimental environment, the classic image processing method provides 100% success in the black background test data set, while the success in the second test data set with different colors and design backgrounds has fallen to 86.25%. The YOLOV4 deep learning method algorithm has achieved 100% success in both data sets. When algorithms are run on a real-time camera image, the classic method has performed the object detection process at 0.06 s in a black background square image, while in a square image with a different color and background design at 0.04 s, the Yolov4 method has performed the object detection process at 1.06 s.
Alan : Fen Bilimleri ve Matematik; Mühendislik
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|