Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 37
 İndirme 15
 Sesli Dinleme 1
Kur’ân’ın İkrar Ettiği İbrahimî Bir Hac Geleneği: Kalâid
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kur’ân’ın nazil olduğu sırada Arapların edasına önem verdiği en mühim ibadetin Hz. İbrahim’den tevarüs ettikleri hac olduğu görülmektedir. Umumi manada Kâbe ziyareti ile kurban takdimini ifade eden hac, Allah’a takarrübün en büyük vesilesi kabul edilmekteydi. Kâbe Allah’ın evi, onu ziyaret edenler de Allah’ın misafiri idi. Bu bakımdan Araplar ziyaretçilere büyük hürmet gösterirler Harem’de bulunan birine kat'i surette ilişmezlerdi. Aynı hürmet ziyaretçilerin geliş ve dönüş yolundaki seyahatlerine de şamil idi. Ziyaretçiler ve Allah’ın malı addedilen kurbanlıkların seyrüsefer emniyetini güvence altına alan iki İbrahimî gelenek vardı: Haram aylar ve kalâid. Haram aylar geleneği zilkade, zilhicce, muharrem ve receb aylarında yağma, talan, çapul, baskın ve saldırılara ara vermek suretinde gerçekleşen bir mütarekeden ibaretti. Haram ayların dışına tesadüf eden ziyaretler için ise ilkel vize görevi gören kalâid kullanılmaktaydı. Kalâid, gerdanlık manasına gelen kılâde kelimesinin cemisi olup gidiş yahut dönüş yolunda Kâbe ziyaretinin ihsasına müteveccih alametleri ifade etmektedir. Kılâdeler yün veya kıldan eğrilmiş iplerden örülerek insanların boynuna hayvanların ise boyun yahut hörgüçlerine asılmaktaydı. Bazen bu kıladelere nal asıldığı da olurdu. Dönüş yolunda kullanılan kıladelerde ise nal yerine Harem ağaçları kullanılmaktaydı. Kur’ân müminlere Hz. İbrahim’den tevarüs eden bu geleneğe hürmetsizlik etmemelerini emretmekle kılâde uygulamasını ikrar yani kabul ve tasdik etmiştir. Hz. Peygamber ve sahabenin de bu geleneği devam ettirdiği bilinmektedir. Özet: Umumi manada Kâbe ziyaretini ifade eden hac, nüzul dönemi Araplarının edasına önem verdikleri en önemli ibadet idi. Bu ibadetin edası ile meydana gelen insan ve emtia hareketliliği, ziraata elverişsiz topraklarda meskûn bulunan Mekkelilerin hayatını idame ettirmede önemli bir yere sahipti. Bu elverişsizliğe Hz. İbrahim duasında da değinmiş ve Mekkelilerin geçimi için bölgeye ürün sevkiyatını Allah’tan niyaz etmiştir: “Ey Rabbimiz! Neslimden bir kısmını senin Beyt-i Muharrem’inin (Kâbe’nin) yanında, ziraat yapılmayan bir vâdiye yerleştirdim. Ey Rabbimiz! Namazı ikame etsinler diye (böyle yaptım). Artık sen insanlardan bir kısmının gönüllerini onlara meyledici kıl ve ürünlerinden bunları rızıklandır! Umulur ki bu nimetlere şükrederler.” (İbrahim 14/37). Araplar hac mevsiminde yarımadanın dört bir tarafından akın akın Mekke’ye gelerek kurbanlarını sunar, civarda kurulan pazarlardan ihtiyaçlarını tedarik ederlerdi. Bu pazarlar aynı zamanda tüccarların mallarını arz etme imkânı yakaladıkları yerlerdi. Arap yarımadasının iklim ve toprak bakımından elverişsiz bulunması sebebiyle birçok Arap kabilesi geçimini baskın ve saldırılarla sağlardı. Hatta bazı Araplar yaptıkları bu baskınlarla iftihar eder ve baskınlarını kabilelerinin şerefine şeref katmak olarak değerlendirirdi. Sair zamanlarda dur durak bilmeyen saldırıların hac mevsiminde sükûn bulması haram aylar mutabakatı ile mümkün olmaktaydı. Haram aylar olarak kabul edilen zilkade, zilhicce, muharrem ve recep ayında savaşmak yasak olduğundan Kâbe ziyaretçileri saldırı ve baskınlardan emin bir şekilde Kâbe’ye ulaşırdı. Bu mütareke, ziyaretçilerin yanı sıra Mekke’ye sevk edilen ticaret mallarına da güven sağlamaktaydı. Haram aylar dışına tesadüf eden ziyaretlerde ise haram aylardakine benzer bir dokunulmazlığı temin eden bazı teamüller bulunmaktaydı. Kâbe ziyaretçisi olunduğunun ihsasına müteveccih bulunan bu teamüllere göre ziyaretçinin kendisi yahut kurban olarak takdim edilecek hayvanı bazı işaretler taşımak suretiyle dokunulmazlık kazanmaktaydı. Bu işaretlerin başında hayvanın boynuna yahut hörgücüne asılan ve kılâde (cemi: kalâid) olarak isimlendirilen kolyeler gelmekteydi. Kılâde kelimesi sarmak, çevrelemek manalarına gelen kld kökünden müştak olup kolye, gerdanlık manasına gelmektedir. Kılâdesi bulunan kişi Allah’ın misafiri, takdim edeceği kurban da Allah’ın malı sayıldığından hiçbir Arap bu ziyaretçilere ve mallarına ilişmeye cesaret edemezdi. Benzer şekilde Kâbe’ye takdim edilecek hayvanların hörgüçlerinin kanatılması suretiyle işaretlenmesi manasına gelen iş‘âr da Allah’a adanmışlığın ihsasına müteveccih bir uygulama idi. Arapların Kâbe’ye duydukları hürmetten kaynağını alan bu uygulamalar sayesinde ziyaretçiler sene boyunca Kâbe’ye gelerek kurbanlarını takdim ederlerdi. Etleri, derileri ve eyer-yular takımlarıyla kurbanların Mekke fakirlerinin geçiminde önemli bir yeri bulunmaktaydı. Kılâdeler daha çok haram aylar dışına tesadüf eden ziyaretlerde kullanılırdı. Ancak fazladan bir hürmete vesile olması amacıyla haram aylar içinde gerçekleştirilen ziyaretlerde de kılâdeler kullanılmaktaydı. Kılâdeler kurban olarak Kâbe’ye sevk edilen hayvanların boyunlarına asılırdı. Bununla birlikte hörgüce asıldıkları da bilinmektedir. Kâbe’ye kurban sevk etmeyen kişiler, Kâbe ziyaretçisi olduğunu ihsas için kılâdeyi kendi boynuna asardı. Benzer şekilde kurbanını Kâbe’de boğazlayan kişilerin de dönüş yolunda kılâdeyi kendi boynuna astıkları bilinmektedir. Kılâdeler gidiş yolunda yün veya kıldan örülen iplerden imal edilmekteydi. Bazen bu kıladelere nal asıldığı da olurdu. Dönüş yolundaki kıladelerde ise Harem bitkileri (ot, ağaç kabuğu) kullanılırdı. Kur’ân iman edenlere kalâide hürmet göstermeleri gerektiğini emretmek suretiyle Hz. İbrahim’den tevarüs eden bu geleneği ikrar etmiştir. Kur’ân’da kalâid kelimesi iki defa zikredilmektedir: “Ey iman edenler! Allah’ın şe‘âiri, şehr-i haram, hedy, kalâid ve Rablerinin fazl u rızasını arzulayarak Beyt-i Haram’a yönelenlere hürmetsizlik etmeyin.” (el-Mâide 5/2), “Allah Kâbe/Beyt-i Haram’ı, haram ay(lar)ı, kurbanlıkları ve kalâidi insanlar için ayakta kalma (kalkınma) sebebi kıldı.” (el-Mâide 5/97). Sebeb-i nüzul rivayetlerine göre ilk ayet Müslümanların, kılâdeli hayvanlarıyla Kâbe’yi ziyaret için yola çıkan müşriklere baskın yapmaya kalkıştıkları bir esnada indirilmiş ve müslümanlar Kâbe ziyaretçilerini engellemekten men edilmiştir. el-Mâide 5/2. ayetin dolayısıyla kılâde uygulamasının mensuhiyeti hakkındaki mülahazalar, sebeb-i nüzul rivayetlerinin yorumlamada merkeze alınmasına göre şekillenmektedir. Ayetin müşriklere baskın yapmaya kalkışan müslümanlar hakkında indiğini aktaran iniş sebeplerini dikkate alan müfessirlere göre ayet, müşriklerin öldürülmesi yahut Mescid-i Haram’dan uzak durmalarını emreden ayetlerin inzali ile nesh edilmiştir. Diğer müfessirler ise ayetin müşrikleri konu etmesinin müslümanları konu edemeyeceği şeklinde yorumlanamayacağını dolayısıyla müşriklerin öldürülmesi ve Mescid-i Haram’a yaklaşmamalarını emreden ayetlerin kalâid ayetinin (el-Mâide 5/2) müşriklere müteveccih yönünü nesh, Müslümanlara bakan kısmını ise ibkâ ettiğini ifade etmektedirler. Nüzul ortamı uygulamaları göz önünde bulundurulduğunda kılâdelerin bir tür muvakkat vizeler olduğu anlaşılmaktadır. Kâbe ziyaretlerinin mallara yönelik de bir hareketlilik sağladığı dikkate alındığında kılâdelerin sadece ziyaretçilere değil onların yanında getirdikleri bilumum eşyaya da güven sağladığı anlaşılmaktadır. Başta hac olmak üzere Kâbe ziyaretine müteallik tüm uygulama ve tedbirlerin Kâbe’de meskûn bulunanların yanı sıra ziyaret ve ticaret maksadıyla oraya gelenlerin maddi-manevi ihtiyaçlarını gidermeye dönük bir amacı olduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla aynı amaca müstenit olarak kılâdelerin bugün de uygulama alanı yakalayabileceğini söylemek uzak olmayacaktır. İp, nal ve muhtelif bitkilerden imal edilen o günün kılâdeleri bugün etiket, bandrol, vize ve pasaport gibi göstergelerle ikame edilebilir. Öte yandan kâlaid kelimesinin zikredildiği ayetler tetkik edildiğinde hitabın Mekkelilerle mukayyet bulunmaması hatta kalâidin insanlar için bir kalkınma vesilesi olduğunun beyanı, kılâde uygulamasının nüzul ortamı ve muhataplarını aşan bir potansiyele sahip olduğunu göstermektedir.

Anahtar Kelimeler:

The Qur’an is the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an.
2019
Yazar:  
Özet:

The Qur’an is the most important Qur’an in the world, and the Arabic is the most important Qur’an in the world. And they saw that Abraham was the one who was the one who was. The greatest of those who were in the world, the greatest of those who were in the world, the greatest of those who were in the world, the greatest of those who were in the world, the greatest of those who were in the world. The cave was the house of Allah, and those who visited it were the guests of Allah. In this regard, the Arabs show great honour to the visitors who were not associated with a cat in Harem. It was the same honor for visitors on their arrival and return journey. There were two traditions of Abraham that guaranteed the safety of the visitors and the property of Allah added to the sacrifices: the month of Haram and the month of Kalayid. The month of Haram was the tradition of a war in the month of silk, silk, muharrem, and rebellion, and a war in the month of silk, silk, and rebellion, and a war in the month of silk. For visitors outside of the Haram months, the original visa task was used for casual visits. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). Those of them, who were in the midst of the cattle, or in the midst of the cattle, or in the midst of the cattle, or in the midst of the cattle, or in the midst of the cattle. Sometimes they would have been hanging on these shells. In the way of return, the trees of Harem were used in the way of return, and the trees of Harem were used in the way of return. The Qur’an is for the believers. Abraham was the one who did not give him the gift, and he did not give him the gift, and he did not give him the gift. by Hz. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) are the people of the world. The Qur’an says that the Qur’an was the most important verse of the Qur’an, and that the Qur’an was the most important verse of the Qur’an. The people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth and the people of the earth. This disadvantage. And Abraham said to him, “O our Lord! I have set some of my generation next to your Beyt-i Muharrem (Kabe) in a wade that has not been made ziraat. O my Lord! I prayed for them to be praised. And thou hast made the hearts of some of the people pleasant to them, and thou hast given their fruits. I hope they will be grateful for these blessings.” (Abraham 14 and 37). The Arabs came to Mecca by the fourth of the half of the season of the Haj and offered their sacrifices, suppliing their needs from the markets established around. These markets were also places where traders captured the opportunity to supply their goods. Because the Arab Peninsula was unfavourable in terms of climate and land, many Arab tribes provided their survival with rebellious and aggressive attacks. Even some Arabs fake with these insurgents they did and regard their insurgents as adding honor to their tribes. In the month of Ramadan, there was a time for the people who had not been able to do so, but for the people who had not been able to do so. As it was forbidden to fight in the sunshine, zilhicce, muharrem and recep months, which were considered haram months, visitors of the Cave reached the Cave safely from attacks and repressions. This agreement was providing trust to visitors, as well as to the trade goods sent to Mecca. In the month of Ramadan, there was a number of people who had been in the month of Ramadan, and there was a number of people who had been in the month of Ramadan. In the case of a visit to the Cave, the visitors who were humiliated to the favour of being a visitors, the visitor himself or the animal that would be presented as a victim, had gained untouchable by carrying some signs. These signs were on the forehead of the animal’s neck or on the horns, and they were named (cemi: kalâid). The word is the word of the wrath, the word of the wrath, the word of the wrath, the word of the wrath, the word of the wrath. The person who had the clergy was the guest of Allah, and the sacrifice he would present was the property of Allah, and no Arab could dare to relate to these visitors and their property. In the same way, the work that means that the animals to be presented to the Cave are marked by the wing of their horns was a humble practice to the blessing of devotion to God. Through these practices, the Arabs received the source of the honour they heard to the Cave, visitors would come to the Cave throughout the year and present their victims. The flesh, the skin, and the edges of the victims had an important place in the survival of the poor of Mecca. They were used more by casual visits outside the haram months. In the month of May, there was a period of time, and there was a period of time, and a period of time, and a period of time, and a period of time. The animals were hanged on the necks of the animals who were sent to the Cave as victims. They are also known to be hanged. Those who did not give up the sacrifice to the Cave, the Cave visited the cave in their neck for the sake of being a visitors to the Cave. Those who are in the midst of the covenant are also known to be in the midst of the covenant and to be in the midst of the covenant. They were made by the way of the cattle or the cattle of the cattle. Sometimes they would have been hanging on these shells. In the way of return, they were used by the Harem plants (ot, tree leather). Those who believe in the Qur’an, they will be able to give their faith to them. This is the tradition of Abraham. In the Qur’an, the word of the Qur’an is mentioned twice: “O those who believe! Do not dishonore those who desire the pleasure of Allah, the shayri, the city, the haram, the hedi, the kalayid, and the pleasure of His Lord, and turn to Beethoven, the Haram. “Allah made the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. (Made 5 of 97) The first verse of the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and the first verse of the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and the first verse of the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and the first verse of the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an and the first verse of the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an. by El-Mâide 5/2 The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: When considering the environmental practices, it is clear that the creatures are a kind of vacancy visa. When the visit to the Cave also provides a mobility towards the goods, it is clear that the creatures provide trust not only to the visitors, but also to the knowledge they bring to them. It is clear that all the practices and measures of the visit to the Cave, including the Hague, are aimed at addressing the material and spiritual needs of those who come there for visit and trade purposes as well as those who are located in the Cave. Therefore, it will not be far away to say that the creatures as the same purpose can catch the field of application today. The creatures of that day, made from wire, wire and varied plants, can be resident today with indicators such as labels, bandrol, visas and passports. In other words, when the words are mentioned in the Qur’an, the Qur’an is not compared to the Mekka, even the declaration that the Qur’an is an opportunity for the people to develop, the application of the Qur’an has a potential that exceeds the natural environment and the interlocutors.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.536
2023 Impact/Etki : 0.12
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi