Temel referansı vahiy olan sûf hareketi, Kur’ân’ın tefsirine büyük bir önem verir ve tefsir tarihinde İslâm’ın değişimci medeniyet tasavvurunu şekillendiren önemli bir işârî geleneği inşa eder. İbn Haldun da, asr-ı saadette yaşanan hayatı; “zâhirî-bâtınî ameller” şeklinde ikiye ayırıp, İslâm tasavvufunun kaynağını bâtıni hükümlere dayandırır. Bu çalışmada dermeyan edilen bâtıni alanın sınırları zamanla çizilmiştir. Sözgelimi Kuşeyrî, şeriattan kopuk bâtınî bir işârîliği reddeder ve şöyle der: "Bazıları fenâ mertebesine ulaştıklarını, işledikleri haramlardan dolayı azarlanıp yerilmeyeceklerini söylerler. Sûfi dostlarım! Risâle´yi işte bu sahtekâr sofularla ilgili şikâyetlerimi dermeyan etmek için yazdım" der. Esasen işârî tefsirdeki zâhir-bâtın ikilemi, bir madalyonun iki yüzü gibidir ve birbirine zıtmış gibi görünür fakat gerçekte birbirini tamamlayarak gelişmeyi sağlar. Bu bakımdan işârî tefsir ekolüne yönelik töhmetler gerçeği yansıtmazlar. İşârî tefsirin öznel sezgisel bir alana dayanması bu yorumların bir sistematiğe sahip olmadığı anlamına da gelmez. Nitekim İslâm’ın değişimci medeniyet tasavvurunun; bu öznel yaklaşımlar sayesinde sosyo-ekonomik kalkınma etkisi yapabildiği de bilinmektedir. Bu araştırmada işârî tefsir yönteminin şeri ölçüler yani hududullah ile birlikte hukukullaha da bağlı kaldığı görülecektir. O bakımdan işârî tefsirler, şeri ölçüleri ihlal etmediği gibi şeri hükümlere bir derinlik, ufuk ve anlam genişliği katmaktadırlar. İşârî tefsirlere, Kur’ân’ın hâl ile izahı demek mümkündür. Kur’ân tefsirinde zâhire aykırı olmamak üzere keşf, ilham ve işrâkât, Allah’ın ikramı olarak görmek ve bu hâl yorumlarının medeniyet girişimine ivme kazandıracağını söylemek mümkündür. Sonuç olarak çalışmamızda işârî tefsir yöntemini ele alarak bu yöntemin bir derinlik ve ufuk imkânı sunduğunu belirteceğiz.
The suf movement, whose main reference is revelation, attaches great importance to the interpretation of the Qur'an and builds an important ishari tradition that has shaped the transformational conception of civilization in Islam in the history of tafsir. In Ibn Khaldun, the life lived in the age of bliss; He divides it into two as "external and inward deeds" and bases the source of Islamic mysticism on esoteric decrees. In this study, the boundaries of the esoteric area, which was deducted, were drawn over time. For example, Kushayri rejects an esoteric supplication that is detached from the shari'ah and says: "Some people say that they have reached the level of evil and that they will not be reprimanded for what they have committed. The two sides of a medal are like the two sides of a medal, and they appear to be contradicted, but in fact they make progress by complementing each other. Those who are in the midst of the truth are not in the midst of truth. The fact that the signature interpretation is based on an objective intuitive field does not mean that these comments do not have a systematic. It is also known that the changing civilization image of Islam, thanks to these subjective approaches, can have an impact on socio-economic development. In this study, it will be seen that the characteristic method of the interpretation is sheriff measures, which is also related to the law with the HUDUDULLAH. In this regard, the signs of the interpretations add a depth, horizon and width to the judgments of the charity as they do not violate the charity measures. It is possible to explain the meaning of the Qur’an. In the Qur’an, it is possible to see the discovery, the inspiration and the indication as the gift of Allah, and to say that the interpretations of this state will drive the attempt of civilization. As a result, we will point out that by addressing the indicative interpretation method, this method offers a depth and horizon possibility.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|