Bu çalışma, ölü bedenin varlığının belirgin bir unsur olarak yer aldığıBir ZamanlarAnadolu’da filmindeki cesedin işlevini incelemektedir. Filmde bir grup erkek, bir cinayet soruşturması için Anadolu bozkırlarında gece boyunca süren bir ceset arayışına çıkarlar. Cesedin varlığı, kimliğin, yasanın ve düzenin kırılganlığı ile ilişkili olarak suçun, yasanın, iyinin ve kötünün yeniden değerlendirilmesine imkân sağlar. Böylece hem sosyo-kültürel ve hem de bireysel olarak ölü beden ve ölüm hakkındaki duyguların yapılanması üzerine yeniden düşünülebilir. Buna paralel olarak çalışmada, cesedin işlevi ve anlamıyla bağlantılı bir biçimde Julia Kristeva’nınKorkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme’de(2004: 17) “bir kimliği, bir sistemi, bir düzeni rahatsız eden sınırlara, konumlara ve kurallara saygı göstermeyen arada, muğlak, karışık” olarak kavramsallaştırdığı abjectkavramı takip edilmektedir. Kristeva’nınabject kavramsallaştırması aracılığıyla Bir Zamanlar Anadolu’da filminin,ölümün bulaştığı cismani bir dünyada suç ve kötülüğü özneyi istikrarsızlaştıran ahlaki olarak ikircikli bir yere yerleştirme ve sembolik düzenin kırılganlığına dikkati çekme potansiyelini keşfedilmeye çalışılmaktadır.
This study examines the function of the body in the film, where the existence of the dead body is included as a clear element. In the film, a group of men are searching for a body that lasts throughout the night in the Anatolian crossing for a murder investigation. The existence of the body enables the re-evaluation of crime, law, good and evil in relation to the fragility of identity, law and order. Thus, it can be re-thought on the formation of feelings about the dead body and death both socio-cultural and individually. Parallelly, the study follows the abjectcavram that Julia Kristeva, in a way connected to the function and meaning of the body, defines as "a identity, a system, an order disturbing, without respecting limits, positions, and rules, but misleading, misleading" in the Trial on Ignorance (2004: 17). Through Kristeva’s abject conceptualization, once in Anatolia, the film’s potential is to be discovered in a physical world where death is transmitted is placed in a morally bilateral place that destabilizes the essence of crime and evil, and to take into account the fragility of the symbolic order.
Thisstudyresearchesthefunctions of a dead body in OnceUpon a Time in Anatolia in whichthe presence of a dead body is a prominent element. Inthe film, throughout a nightandday, a group of men set out in search of a corpse in theAnatoliansteppesfor a murderinvestigation. The presence of a corpsegives an opportunityforthereviewing of crime, law, goodandevilwithrespecttothefragility of identity, lawandorder. Inthisway, it can be considered a construction of feelingsaboutdeathand a dead body both on a socio-culturaland an individualbasis. Concordantly, aproposthefunctionandthemeaning of thecorpse, thestudyfollows Julia Kristeva’sconcept of abjectconceptualized in her work Powers of Horror (1982: 4) as somethingwhich ‘disturbsidentity, systemandorderanddoes not respectborders, positionsandrules as in-between, theambiguous,thecomposite’.Bymeans of Kristeva'sconceptualization of theabject, it is triedtofindoutthepotential of Onceupon a time in Anatoliato put crimeandevil in a moral ambivalentplacethatdestabilizessubject in a corporealworldthatdeath is infectedandtodrawattentiontothefragility of thesymbolicorder.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|