Dünyanın en eski inanç merkezi olan Göbekli Tepe’nin keşfi sonrasında mekânsal olarak yeniden üretilmesi, bir taraftan Göbekli Tepe’yi popüler hale getirirken, diğer taraftan Göbekli Tepe’ye kutsal bir yer olarak saygı duyan insanların bu yerle olan bağlarının kopması suretiyle yerel halkı “öteki”leştirmiştir. Ötekileş(tiril)en yerel halkın atalarından miras kalan inancın, ritüellerin ve kültürün kesintiye uğraması, hatta yok olma tehlikesi önemli bir sorundur. Bu çalışmanın amacı, Göbekli Tepe’yi arkeolojik boyutundan farklı olarak burada yaşayan halkın bir “yer” olarak Göbekli Tepe ile olan sosyo- mekansal ilişkisini anlamaya çalışmaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup, araştırma kapsamında Göbekli Tepe çevresindeki altı köyde yaşayan 20 katılımcı ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen bulgulara göre; keşif sonrasında yerel halkın bir yer olarak anlam yükledikleri Göbekli Tepe ile olan bağı koparılmış ve yeniden üretilen Göbekli Tepe, bölge insanının yabancı kaldığı bir müşterek mekân haline dönüşmüştür. Göbekli Tepe’nin bir meta olarak görsel tüketime dayanan turistik bir merkeze dönüştürülmesi yoluyla ülke içinden ve dışından birçok insanın buraya gelmesi sağlanırken, yıllardır bu yerin gerçek sahipleri olan yerel halkın ötekileş(tiril)erek bu yerle bağlarının koparılması önemli bir tartışma konusudur.
After the discovery of the oldest centre of faith in the world, the Göbekli Mountains, the re-production in space, on the one hand made the Göbekli Mountains popular, while on the other hand, the people who respect the Göbekli Mountains as a sacred place broke their bonds with this land and made the local people "on the other". It is a major problem that the faith, rituals and culture that was inherited from the ancestors of the most local people are in danger of disruption or even disappearance. The purpose of this study is to try to understand the socio-spatial relationship between the Göbekli Mount and the people living here as a "place" unlike the archaeological size of the Göbekli Mount. The study used the quality research method, and in the framework of the research was conducted conversations with 20 participants living in six villages around Göbekli Tepe. According to the findings obtained as a result of the talks, after the discovery the local people have broken the bond with the Göbekli Tepe, which they have brought meaning as a place, and re-produced the Göbekli Tepe, the area has become a client place where the people remain strangers. Through the transformation of Göbekli Tepe as a meta into a tourist center based on visual consumption, many people from within and outside of the country are provided to come here, for years the local people, who have been the real owners of this place, are an important topic of discussion by separating their ties with this place.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|