Yûnus Emre, İslam tasavvuf düşüncesi çerçevesinden şiirler söylemiş bir şahsiyettir. Dinî gelenek itibariyle “mutasavvıf”, edebî gelenekte de “şair” olarak kabul edilir. Bu iki hususiyetin birleşmesiyle Yûnus Emre, İslamî inanç ve kabulleri şiir diliyle ifade eden bir şahsiyet olarak Türk tasavvuf ve şiir tarihi açısından önemli bir şahsiyettir. Yûnus Emre şiirlerinde insan, toplum, tabiat, inanç sistemleri gibi konular aracılığıyla vahdaniyetçi bir tasavvuf sistemini anlatmıştır. Muhyiddin-i Arabî’de bir sisteme kavuşan “vahdet-i vücud” anlayışı çerçevesinde “oluş, yaratılış ve vücûd bulma” konularını işleyen Yûnus Emre, şiirlerinde yaratılışın merkezinde bir “cevher”in olduğunu söyler ve her şeyin bu cevherin tezahürü ile ortaya çıktığını söyler. İlk yaratılan insan da Âdem’dir. Yûnus’a göre ilk yaratılan insandır ve diğer mevcudat sonra yaratılmıştır. Yer ve gök yaratılmadan aşk yaratılmış ve mahlûkat da aşk için yaratılmıştır insan meleklerden önce yaratılmıştır. Çünkü Yûnus Emre’ye göre insan Yaradan’ın mülkünde idi ve onun cevherinden yaratılmıştı melekler daha sonra yaratılmıştır. Divan’ında 13 şiirde doğrudan “yaratılış” konusundaki görüşlerini dile getiren Yûnus Emre, pek çok şiirinde de aynı konuya temas etmiştir. Onun şiirlerindeki yaratılış düşüncesinin izini takip ederek, klasik Türk şiirindeki yaratılış düşüncesini ortaya çıkarmak mümkündür çünkü bu konuda ilk sistematik bilgiyi o vermiştir.
Yûnus Emre is a person who has spoken poems from the framework of the Islamic Tasavvuf thought. The religious tradition is considered "mutasavvıf" and in literary tradition is also considered "the poet". With the combination of these two aspects, Yûnus Emre is an important person in terms of Turkish tasavvuf and poetry history as a person who expresses Islamic beliefs and acceptance in poetry. In his poems, Yûnus Emre described a wadhanietist tasavvuf system through subjects such as man, society, nature, and faith systems. In the context of the concept of "vahdet-i body" which reaches a system in Muhyiddin-i Arabic, Yûnus Emre, who deals with the subjects of "creation, creation and body finding", says in his poems that there is a "jury" in the center of creation and says that everything has come up with the manifestation of this jury. Adam was the first man to be created. The first human being was created, and the second existence was created after. Love was created before the earth and the heavens were created, and the creature was created for love, and man was created before the angels. For according to the command of Judah, man was in the kingdom of the Creator, and was created from his face, and the angels were later created. In the Divan, Yûnus Emre, who expressed his views directly on the "creation" in 13 poems, has contacted the same topic in many poems. By following the trace of the thought of creation in his poems, it is possible to reveal the thought of creation in the classical Turkish poem, because he has given the first systematic knowledge about this.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|