User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 66
 Downloands 14
Nigârî Divanında Ehl-i Beyt Sevgisi
2020
Journal:  
Turkish Studies Language and Literature
Author:  
Abstract:

Mîr Hamza Nigârî, XIX. yüzyılda Karabağ’da dünyaya gelmiş, âlim, fâzıl, aşk neşvesiyle dolup taşmış bir mutasavvıftır. Nigârî Nakşibendî-Hâlidî şeyhi olmakla birlikte, divanındaki şiirleri incelendiğinde onun tarîkat taassubu olmadığı görülmektedir. O, hareketli yaşantısının bir kısmında Amasya’da yaşamış ve Elazığ’da vuku bulan vefatından sonra vasiyeti üzerine mübarek naaşları Amasya’da sırlanmıştır. Kabrinin bulunduğu yere 1894’de Şirvanlı Camii yapılmıştır ve mevcut durumda kabir caminin haziresinde bulunmaktadır. Nigârî’nin şiirleri incelendiğinde özellikle Fuzûlî’nin etkisi çok derinden hissedilmektedir. Onun aşkı terennüm edişi Fuzûlî’nin coşkulu aşk terennümlerini hatırlatmaktadır. Ona göre yaratılışın amacı Allah’ı, Hz. Peygamberi ve Ehl-i beyti sevmektir. Divanında Ehl-i beyt sevgisine yer veren mısralar dikkat çekecek kadar çoktur. Bunun en önemli sebebi olarak Ehl-i beyt sevgisini yaradılış amacı olarak görmesi gösterilebilir. Fakat o bu konuyu işlerken sadece Ehl-i beyti sevmekten bahsetmemiştir. Aynı zamanda, Ehl-i beyte sıkıntı verdiğini düşündüğü Mervânî, Hâricî, Süfyânî ve Yezîdî gibi kelimelerle vasıflandırdığı kişileri, zaman zaman çok ağır bir şekilde yermiştir. Bu çerçevede değerlendirildiğinde o Ehl-i beytten bahsederken övgü ve yergiyi birlikte kullanmıştır. Ehl-i beyti övgüyle anarken, onlara sıkıntı verdiğini düşündüğü kişileri çok ağır denebilecek bir dille yermiştir. Biz çalışmamızda Nigârî’nin Türkçe divanındaki Ehl-i beyt sevgisini divanından örneklerle inceleyip, bu konudaki üslup ve tavrını ortaya koymaya gayret edeceğiz. Ayrıca, Nigârî neden Ehl-i beyti ve onları sevmeyi bu kadar önemli görür? O, şiirlerinde Ehl-i beyti nasıl işler? gibi sorulara cevap arayıp divandan alınmış örnekler çerçevesinde bu soruları cevaplamaya çalışacağız.

Keywords:

Love in the Niger Divan
2020
Author:  
Abstract:

Mîr Hamza Nigârî, XIX. In the century, it was born in Karabakh, the world, the phase, the love joy, and the stone of a mutasavvift. But when the poems are seen, it is not a poem that is not a poem, but a poem that is not a poem. He lived in Amasya for a part of his moving life and after his death found a vuku in Elazığ, his blessed testimony was hidden in Amasya. The place where the cemetery was located was built in 1894 and the cemetery is currently located in the month of June. When the poems of Nigeri are studied, especially the influence of Fuzuli is deeply felt. His love reminds him of the exciting love of Fuzuli. The purpose of the creation is God. He loves the Prophet and the Prophet. There is a lot of people in the world who are in love with God, too much to look at. The most important reason for this is that Ehl-i beyt love can be seen as a purpose of creation. But he didn’t just talk about the love of Ehl-i-beyti. And the people of the world, who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones. When he was told, he was praised and praised when he spoke about the story. The people of the Ehl-i-beyti with praise and praise, who thought they had trouble in a language that could be very heavy. In our work we will study the Ehl-i beyt love in the Turkish divine with examples from the divine, and try to reveal its status and attitude on this subject. Also, why do Nigerians see Ehl-i beiti and love them so important? How does he work in his poems? We will seek answers to the questions and try to answer these questions in the framework of the examples taken from the divine.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








Turkish Studies Language and Literature

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 748
Cite : 296
2023 Impact : 0.088
Turkish Studies Language and Literature