Frege’nin aritmetiği mantığa indirgeme projesi ve bu projede ortaya çıkan paradoksların ortadan kaldırılmasına yönelik geliştirilen aksiyomatik küme kuramı ve Cantor’un sürey varsayımının, aksiyomatik küme kuramı sınırları içerisinde ispatının verilme girişimlerinin matematik ortaya çıkardığı değişimler, felsefe yapma biçimini de ciddi biçimde dönüştürmüştür. Bu dönüşümün takip edilebileceği düşünürlerden bir tanesi de Alain Badiou’dur. Ona göre klasik düşünme biçiminde, yeni bir düşünülürün, bir olayla birlikte hakikat rejimi içerisinden doğmasının bir açıklaması yoktur. Ne Platon ve Aristoteles’te ne de Kant’ta böyle bir olayın ve bu olaya sadakatle bağlanan bir insanın özneleşmesinin sürecine yer açılamaz. Fakat küme kuramının yeni ontoloji olduğunu iddia eden Badiou, bu ontolojinin özneye yer açtığını, onun nasıl mümkün olduğunun açıklamasını yapabilme imkânlarını taşıdığını düşünür. Badiou, yeni bir hakikatin varlığa gelmesinin faili olan, bu şekilde siyaseti, bilimi ve sanatı değiştirerek insanlığı yeni bir tarihsel momente taşıyan olaylara sadakatle bağlanan insanların, hayvan-insandan ayrılarak özne haline geldiklerini iddia etmiştir. Bu özne kuramına dayanarak insanın tarihselliğini temellendirirken, etik ve siyaset alanında yepyeni tezler öne sürme imkânlarının önünü açmıştır.
Frege’s arithmetic project of deduction to logic and the action-match theory developed to eradicate the paradoxes arising in this project and the changes that Cantor’s presumption of time, the attempts to prove it within the limits of action-match theory, mathematically revealed, have also seriously transformed the way of making philosophy. One of the thinkers that could follow this transformation is Alain Badiou. According to him, in the classical way of thinking, there is no explanation that a new thought is born within the regime of truth along with an event. Neither in Platon, nor in Aristotle, nor in Kant, there is no place to the process of such an event, and to the process of the subjectivity of a man who is faithfully connected to this event. But Badiou, who claims that the theory of the crowd is a new ontology, believes that this ontology has the substance and has the possibilities to explain how it is possible. Badiou has claimed that people who have faithfully linked to the events that bring humanity to a new historical moment by changing politics, science and art, which are the factor of the coming of a new truth into existence, are divided from the animal-human to the substance. Based on this theory of essence, it founded the historicity of man, and opened the possibilities of introducing new theories in the field of ethics and politics.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|