İslâm tarihinde adı önemli olaylarla anılan birçok şahsiyet ya kendi çağdaşı olan tarihçilerin kaleme aldığı eserlerde ya da kendisinden sonra yaşayan müverrihlerin eserlerinde dönemlerinde yaşanan olaylar sebebiyle farklı açılardan tenkit edilmiştir. 209-566/909-1171 yılları arasında Kuzey Afrika, Mısır ve Suriye’de hüküm süren bir Şiî devleti olan Fâtımîler’de “Vezirler Dönemi” olarak adlandırılan zaman diliminde babası Bedr’ül-Cemâlî’den sonra göreve gelen ve Fâtımîlerin Ermeni asıllı ikinci veziri olan Efdal b. Bedrü’l-Cemali, kendi döneminde yaşanan olaylar sebebiyle hem Sünnî’lerin hem de Şiî’lerin tenkitlerine maruz kalmıştır. Ermeni asıllı olması ve dini anlayışının muğlaklığı sebebiyle de dikkat çeken Efdal b. Bedr’ül-Cemâlî’nin daha çok tenkit edildiği iki olay mevcuttur. Efdal b. Bedr’ül-Cemâlî’nin en çok eleştirildiği noktalardan biri Haçlı Seferlerinin başlamasıyla Müslüman topraklarında ilerlemeye başlayan Haçlıları Selçuklulara karşı yardımcı bir kuvvet olarak görmesi ve bu anlayış doğrultusunda tavırlar takınmasıdır. Efdal b. Bedr’ül-Cemâlî’nin bu tutumu kendisinin Haçlılarla birlikte hareket ettiğine dair eleştirilmesine neden olmuştur. Efdal b. Bedr’ül-Cemâlî, izlediği politikayla Türkleri kendilerine düşman olarak kabul eden Haçlılar ve Bizans ile ortak bir zeminde buluşmanın yollarını aramıştır. Efdal b. Bedr’ül-Cemâlî’nin Şiî dünyasında eleştirildiği nokta ise halife Müstansır-Billâh tarafından veliaht olarak tayin edilen büyük oğlu Nizâr’ı saf dışı bırakarak onun yerine daha kolay bir şekilde nüfuzu altına alabileceği küçük oğlu Ahmed’i, Müsta‘lî-Billâh ünvanıyla halife olarak tayin etmesidir. Yaşanan bu olay sonucunda Fâtımî Şîası, Nizâriyye ve Müsta’liyye olarak ikiye ayrılmıştır. Bu ayrışma Şiîleri etkilediği kadar Sünnileri de etkilemiştir. Fâtımîler’de faaliyetleri ile kendinden çokça söz ettiren vezirlerden biri olan Efdal b. Bedr’ül-Cemâlî, görevde olduğu zaman diliminde almış olduğu kararlar sonucunda tarihteki birçok önemli olayının seyrini değiştirmiştir. Bu araştırma Efdal b. Bedr’ül-Cemâlî’nin I. Haçlı Seferleri sırasında izlediği politikayı ele almakla birlikte aynı zamanda Nizarȋ-Müsta’lȋ bölünmesinin dönemin kaynaklarında yorumlanma şeklini ve çağdaş araştırmalarda söz konusu konuların nasıl işlendiğini ortaya koymaktadır. Araştırma bahsi geçen olayların dönemin kaynaklarına yansımasını aktararak tarihin akışı içerisinde meydana gelen olayların sebeplerini irdelemek ve sonuçlarını yorumlamak amacıyla oluşturulmuştur.
In the Islamic history, many of the characters mentioned by the name with important events have been recognised from different perspectives, either in the works that the historians who are their contemporaries have been recognised, or in the works of the murders who live after him, because of the events that occur in the period. From 209-566/909-1171 years, a Shiite state ruling in North Africa, Egypt and Syria, in the period called the "Vezir Period" in the Fatimilians, after his father Bedr'ul-Cemali, and the Fathimilians' Armenian second veteran, Efdal B. Bedr'l-Cemali, was exposed to both the Sunnites and the Shiites due to the events that occurred during his period. There are two events in which Efdal B. Bedr’ul-Cemali, who are more prominent because of the origin of Armenia and the mutility of his religious understanding, is also attracted. One of the points in which Efdal B. Bedr’ul-Cemali was most criticized is that the Crusaders, who began to advance in the Muslim territory with the beginning of the Crusaders, saw the Crusaders as a help force against the Selchukles and adopted attitudes in accordance with this understanding. Efdal B. Bedr’ul-Cemali’s attitude has led to the criticism that he is acting with the Crosses. Efdal B. Bedr'ul-Cemali, with his policy, has sought ways to meet on a common ground with the Crusaders and the Byzantines who accept Turks as their enemies. by B. The point in which Bedr’ul-Cemali is criticized in the Shiite world is that he is appointed as a guardian by the Khalifa Mustansir-Billâh, the great son of Nizâr, which is appointed as a guardian by the great son of Mustansir-Billâh, and the young son of Ahmed, which can be more easily influenced by his place, is appointed as a guardian with the title of Mustansir-Billâh. This is due to the fact that he has been divided into two parts: the Divine, the Divine, and the Divine. This distinction affected them as much as they affected them. He is one of the greatest people in the world, and he is one of the greatest in the world, and he is one of the greatest in the world, and he is one of the greatest in the world. This study was conducted by Efdal B. Bedr’ul-Cemali. While discussing the policy he followed during the Crusades, he also reveals how the Nizar-Musta division was interpreted in the sources of the time and how the topics were processed in contemporary research. The research was created in order to identify the causes of the events that occur within the course of history and to interpret the consequences of these events.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|