Şiir, mantıktan çok duygulara hitap eder. Şiir dili, sanatlı ve kapalı bir anlatıma sahiptir. Şiir dilindeki bu örtük anlatımı sağlayan unsurlardan biri imgedir. Şairler iç dünyalarındaki yoğun hisleri dış dünyadaki nesnelerle benzerlik ilişkisi kurarak aktarırlar. Bu soyuttan somuta aktarmalarla çağrışıma ve çok anlamlılığa açık, duygu değerine sahip imgeler oluştururlar. Bu aktarmalar aynı zamanda alışılmamış bağdaştırmaları meydana getirirler. Klasik Türk şiirinde de bu tür bağdaştırmalardan çokça yararlanılmıştır. Çalışmamızın konusunu oluşturan “rişte-i cân” kavramı da bunlardan biridir. “Rişte” sözlüklerde iplik, ilgi, bağ, tezhibin iç kısmına sınır olarak çekilen çizgi, halat vb. anlamlara gelmektedir. “Cân” ise ruh, hayat, gönül, kişi, sevgili, dost, coşku, heves vb. anlamlarda kullanılmaktadır. Bu bağdaştırmada, “rişte”nin fizikî özellikleri “can”a aktarılmış, “can” iplik şeklinde tasavvur edilerek çeşitli imgeler oluşturulmuştur. Çalışmamızda yirmi bir şairin divanlarından, bu tamlamanın geçtiği seksen yedi beyit örneği tespit edilmiş ve örnekler tasnif edilerek, “rişte-i cân”ın anlam çerçevesi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmamızın sonucunda bu kavramın geniş bir benzetme yelpazesine sahip olduğu, şairlerin zihninde zengin çağrışımlar oluşturduğu, bulunduğu bağlama göre farklı mecazi anlamlar kazandığı tespit edilmiştir.
Poetry is more sensitive than logic. The poetry language has an artistic and closed narrative. One of the elements that provide this cover in the poetry language is the image. Poets transmit intense feelings in their inner worlds by establishing a similarity relationship with objects in the outside world. Through these translations from the abstract to the material, they create images with a sensational value, open to call and a lot of meaning. These transmissions also produce unusual connections. In the classical Turkish poetry, this kind of association has been widely used. The concept of "riste-i cân" that forms the subject of our work is one of them. In the dictionaries of "Riste" the line, the thread, the interest, the bond, the line, the thread, etc. is drawn as a limit to the inner part of the thesis. It comes to meaning. The soul, the life, the heart, the person, the loved one, the friend, the enthusiasm, the passion, etc. It is used in meaning. In this convergence, the physical characteristics of "rist" were transmitted to "can" and various images were created by drawing in the form of a "can" thread. In our work, from the divans of twenty-one poets, the seventy-seven beeth examples of which this completion passed were identified and the examples were sorted, and the meaning framework of "rişte-i cân" was sought to be revealed. As a result of our study, it has been found that this concept has a wide range of comparisons, that the poets create rich calls in their minds, and that they gain different messy meanings according to the connection they are in.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|