Bu çalışma, Deleuze ve Guattari’nin yapı konusuna dair eleştirilerini “dramatizasyon” ve “arzulama- makineleri” kavramsallaştırmaları üzerinden ortaya koymaktadır. Buradaki amaç, her iki kavramsallaştırma aracılığıyla Deleuze ve Guattari’deki yapı eleştirisinin öznesiz bir öznellik üretimi fikrine kapı araladığını göstermektir. Deleuze, dramatizasyon yöntemiyle ideayı kavramın dolayımından kurtarıp saf olayın sahasına çekerken, Guattari’yle birlikte geliştirdiği arzulama-makineleri teorisiyle de arzuyu başkasının ifade ettiği/başkası vasıtasıyla kazandığı olanaklı nesneden, bir bedenin dolayımından kurtararak saf bir nedenle ilişkiye sokmaktadır. Buradaki en önemli husus özne-nesne, temsil-üretim vb. ikiliklerin yerinden edilmesinden ziyade gerek arzunun gerekse de ideanın bu tür düalizmlerden önce varolduğunun gösterilme çabasıdır. Deleuze ve Guattari açısından temel mesele, düalizmin kendisini reddetmek değildir. Düalizm, heterojen ilişkilerin dağılım modelleri olarak vücut bulmaktadır, yani ikincil bir etki (epifenomen) olarak vardır. Düşünürlerin derdi, her zaman için düalizmle kurulan temsili yıkmaktır ve böylelikle bu dağılımların kendisinin ikilik olarak görünmesini önlemektir. Yapı fikri için de aynı şey geçerlidir. Deleuze ve Guattari’de makinesel süreçler teorisi vasıtasıyla yapı, ancak ve ancak ikincil bir etki olarak ortaya çıkmakta, yani kurucu bir işlev üstlenmemektedir.
This study reveals Deleuze and Guattari’s criticism of the subject of construction through their “dramatization” and “demand-machines” conceptualizations. The goal here is to show that through both conceptualization, the construction criticism in Deleuze and Guattari has opened the door to the idea of an unsubstantial subjectivity production. Deleuze, by the way of dramatization, saves the idea from the cause of the concept and pulls it into the field of the pure event, while with the theory of the desire-machines he developed with Guattari, he also connects the desire from the possible object that someone else expressed/will gain through, by saves it from the cause of a body, for a pure reason. The most important thing here is the object, representation-production, etc. Instead of being replaced by the duality, it is necessary to show that the idea exists before such dualism. From Deleuze and Guattari’s point of view, the main issue is not to deny the dualism itself. Dualism finds the body as the distribution patterns of heterogeneous relationships, i.e. as a secondary effect (epifenomen). The problem of the thinkers is to destroy the representation established by dualism forever, and thus to prevent these divisions from appearing as dual. The same applies to the construction idea. In Deleuze and Guattari, through the theory of mechanical processes, the structure only and only arises as a secondary effect, which means it does not take on a founding function.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|