Özgün yapısı ile halk anlatıları bakımından oldukça zengin olan Diyarbakır, kadim bir sözlü anlatma geleneğine sahiptir. Bu çalışmada Diyarbakır’da Şevket Beysanoğlu tarafından 1937-1942 yılları arasında derlenen, Muhsine Helimoğlu Yavuz tarafından Diyarbakır’da derlenen ve 1997 yılında ‘’Masallar ve Toplumsal İşlevleri’’ adlı kitabında yayımlanan masallar ile tarafımca 2000-2022 yılları arasında derlenen masallar incelenerek masal metinleri, masal anlatıcıları, masal anlatma yerleri ve zamanları, masal formelleri açısından zamanla meydana gelen değişimler üzerinde durulmuştur. Yıllar içerisinde teknolojinin ilerlemesi, bilginin yaygınlaşması, modern yaşamın hayata etkisi ve dini değerlerin bölge halkına yansımaları sonucunda değişen toplum yapısı, Diyarbakır masal anlatıcılarında ve masal anlatma geleneğinde değişimlere sebep olmuştur. İlk başlarda sadece kadınlar tarafından anlatılan masallar zamanla erkekler tarafından da anlatılmaya başlanmıştır. Belirli zaman dilimlerinde anlatılan masallar zamanla her vakitte anlatılmaya başlanmıştır. Masal anlatıcısının cinsiyeti ve inanışları metinlerde değişimlere sebep olmuştur. Günümüzde artık masal dinleyicilerinin olmaması nedeniyle masalların anlatılmaması masalların unutulmasına, kısalmasına, masal formellerinin yok olmasına dolayısıyla masal anlatma geleneğinin yok olma seviyesine gelmesine neden olmuştur.
It is very rich in its original structure and public narrative, and has an ancient verbal narrative tradition. In this study by Shevket Beysanoğlu in Diyarbakır in 1937-1942 years, by Muhsine Helimoğlu Yavuz in Diyarbakır and published in the book "Masallar and Social Functions" in 1997 and by me in 2000-2022 years, the stories collected by the study of the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, the stories, and the stories. Over the years, the advances of technology, the spread of knowledge, the impact of modern life on life and the social structure, which has changed as a result of the reflections of religious values to the people of the region, has caused changes in Diyarbakır fairy tales and the tradition of fairy tales. The stories that were first told only by women began to be told by men over time. Stories that are told in certain periods of time have begun to be told at all times. The narrative’s gender and beliefs have caused changes in the texts. Today, because there are no more narratives, the lack of narratives has led to the forgetfulness of the narratives, the shortness of the narratives, the disappearance of the narrative formulas and the disappearance of the narrative tradition.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|