Denizcilik kültürüne ait gemiler dönemler itibariyle teknolojik gelişimlere göre tipolojik olarak değişikliğe uğramıştır. Askeri anlamda denizlerde yüzen birer kale görevi gördükleri gibi aynı zamanda deniz üstünde yüzen saraylar olarak da yorumlanabilir. Gemilerin toplumların refah düzeyini yansıtan zengin süslemelerle donatılması onları birbirinden farklı kılmıştır. Bu süslemeler aynı zamanda siyasi propaganda aracı olarak kullanıldığı gibi gemi sahibinin zenginliğini de yansıtmaktadır. Avrupa’da XVIII. yüzyılda özellikle belli merkezlerde modaya dönüşen Turquerie akımı gemi süslemeciliğinde de yer bulmuştur. Türk kıyafetleri içinde betimlenmiş Batı insanı Doğu’nun fantastik gösterişli hayatını kendisinde yansıtmaya çalışmış ve hatta bunu çeşitli sanat dallarıyla ölümsüzleştirmiştir. Hollanda denizciliğinin de XVII. yüzyılın başlarından itibaren gelişim göstermesi ve XVIII. yüzyılda daha da ilerleyerek denizlerde hâkimiyet kurması, deniz ticaret yolları ile limanlarında söz sahibi olması toplumsal zenginliğini arttırmıştır. Het Scheepvaartmuseum’da sergilenen dümen başı figürleri de bu düşüncenin bir başka görsel anlatımıdır. Bu çalışma 2018 yılında TÜBİTAK tarafından 2219 Yurt Dışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı kapsamında desteklenmiştir. Araştırma için Amsterdam Het Scheepvaartmuseum ve diğer ilgili deniz müzelerinden izinler alınmış, bu kapsamda eserlerin fotoğrafları yazar tarafındançekilmiş ve ayrıca çalışma literatür taramasıyla tamamlanmıştır.
The ships belonging to the maritime culture have changed typologically according to technological developments over the years. In the military sense, a castle swimming in the seas can also be interpreted as a castle swimming over the sea as a role they see. The equipment of ships with rich decorations that reflect the level of well-being of communities has made them different from each other. These decorations also reflect the wealth of the ship owner, as they are used as a means of political propaganda. 18th in Europe. During the century, Turquerie stream, which became fashionable in particular in certain centers, has also found a place in shipping decoration. The Western man, depicted in his Turkish clothes, has tried to reflect in himself the fantastic spectacular life of the East and has even made it immortal with various branches of art. The 17th Dutch Navy. From the beginning of the 18th century to the 18th century. In the century, further advancing, the establishment of domination in the seas, the possession of maritime trade routes and ports has increased its social wealth. The demons displayed at Het Scheepvaartmuseum are also another visual narrative of this thought. This study was supported by TÜBİTAK in 2018 under the 2219 Foreign Post-Doctoral Research Scholarship Programme. The study was granted permissions from Amsterdam Het Scheepvaartmuseum and other relevant sea museums, in this scope the photographs of the works were taken by the author and also completed with the scan of the work literature.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|