User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 13
 Downloands 2
Unutulmuş Bir Dili Canlandırmak: Sekoyana’nın Kapıları’nda Doğa Okuryazarlığı
2018
Journal:  
Current Perspectives in Social Sciences
Author:  
Abstract:

Şiirsel Taş’ın çocuk kitabı olarak yayımladığı Sekoyana’nın Kapıları (2017), küçük bir çocuğun bilge bir kadından ağaçların, hayvanların, dağların, suyun yani insan dışı doğanın dilini öğrenme sürecini anlatır. Saçları ağarmak yerine yeşermiş Sekoyana dört kapısının her biri doğanın farklı anlamlarına açılan küçük, basit bir kulübede yaşamaktadır.  Çocuk bu kulübede kaldığı kısa süre içinde doğayı dinlemeyi ve okumayı, insan dışı varlıkların onları dinlemesini bilenlerle konuşabildiğini, bu dilin duyu organlarının tümüyle, ama özellikle dokunmayla ilgili olduğu bilgisini edinecektir.   İnsan ve insan olmayan doğanın arasına çekilen ayraçlar içinde günümüzde en yaygın olarak tartışılanı “dil”dir. Dile sahip olmak insanı tüm diğer canlıların en üstünde konumlandırmak için kaldıraç görevi görür. Oysa dilin yalnızca insana özgü olmadığı, insan dışı varlıkların da kendi aralarında çok karmaşık iletişim sistemleri kurduğu ve birbirlerinin varlıklarından, durumlarından haberdar oldukları, insanın üstünlüğü iddialarını önemli ölçüde zayıflatmıştır. Ayrıca insana ait dilin bir ayrıcalıktan çok, dış gerçekliğin üstünü örten bir hapishane olduğunun tartışılmaya başlanması, insanın avantajını dezavantaja çevirmiştir. Sembolik dile hapsolmuş insanın bu duvarları yıkabilmesinin anahtarı diğer varlıkların dilini (yeniden) öğrenmesi ve onları dinlemeye, okumaya çalışmasıdır. Serpil Opperman’ın madde-metin olarak adlandırdığı ve doğada canlı cansız her varlığın bedeninde, maddesinde barındırdığı öyküler, metinler, onları okumayı ya da dinlemeyi bilenlere kendilerine ilişkin bambaşka dünyaları sunarlar.  Şiirsel Taş’ın kitabının hedef kitlesi olan çocuklar bu dili en çabuk öğrenebilen grubu oluşturur. Çünkü çocuklar, teknolojik oyuncakların ve kapitalist tüketim süreçlerinin ağlarına büyüklerden daha az dolanmış durumdadırlar. Doğadaki tüm varlıkların içkin bir değere sahip olduğu düşüncesine dayanan ekolojik adaleti tesis etmenin yolu ekolojik bilinç sahibi çocuklar yetiştirmekten geçer. Sekoya’nın Kapıları bu yolun tam da bu yolun başladığı noktaya açılmaktadır.

Keywords:

Living a Forgotten Language: Nature Reading at the Doors of Sekoyana
2018
Author:  
Abstract:

Sekoyana's Doors (2017), published as a children's book by Poetry Stone, tells a little child about the process of learning the language of trees, animals, mountains, water, that is, the unhuman nature from a wise woman. Sekoyana’s four doors, which are green instead of hair-blowing, live in a small, simple club, each of which is opened to different meanings of nature.  The child will learn that within a short time he is in this club, he can listen to and read the nature, speak with the unhuman beings who are able to listen to them, and that the sensory organs of this language are related to the whole, but especially to touch.   In the differences between man and non-human nature, the most widely discussed is "language" today. Having tongue takes the task of lifting to position man above all the other beings. However, the language has not only weakened the claims of human superiority, the fact that non-human beings have established very complex communication systems among themselves and that they are aware of each other’s existence and situation. Furthermore, the beginning of the debate that the language of man is more than a privilege, a prison that is over the external reality, has turned the advantage of man into a disadvantage. The key to a man imprisoned in the symbolic language is that he can wash these walls, and that other beings learn the language and try to listen to them and read them. The stories, the texts, which Serpil Opperman calls the material-text and which in nature contain in the body, in the material of every living being, present different worlds about themselves to those who know how to read or listen to them.  The children who are the target audience of the poetry book of the Stone form the group that can learn this language quickly. Because children are less inclined to the networks of technological toys and capitalist consumption processes than adults. The way to establish ecological justice, based on the idea that all beings in nature have a drinking value, is by educating children with ecological consciousness. The doors of Sekoya are opened to the point where this path begins.

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles












Current Perspectives in Social Sciences

Field :   Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 1.402
Cite : 9.372
2023 Impact : 0.228
Current Perspectives in Social Sciences