İdeolojiye bir çerçeve çizerken, devletin ideolojik aygıtları (DİA’lar) arasında keskin sınırlar çizemeyen Louis Althusser (2005) için sistemin parçalarından bir tanesinin söz konusu sistem içerisinde yer alarak sistemin doğasını kökten tehlikeye atmadığını söylemek çelişkili olmamaktadır (s. 101). Devletin ideolojik aygıtları ve devletin baskı aygıtları (DBA’lar) arasındaki fark ideolojik birimler olan aileler, dini kurumlar ve eğitim kurumları gibi araçlarken devletin baskı aygıtları ise polis, mahkeme, idare, ordu ve hapishaneler gibi araçlardır. Althusser (2008)’in düşüncesinde DBA’lar emir ve zorlamayla kullandırılırlar. Buna karşılık DİA’lar ise ideolojik olarak çalışırlar (s. 170). Bu noktada eğitim ele alındığında ideolojinin tek başına kullanılmadığı anlaşılır. Okulda eğitim, ister istemez belli bir zorlayıcılığın ve çerçevenin içerisinde kalır. Eğitimin amacı, bireyi kaidelere göre terbiye ederek sisteme uyum sağlamasına yardımcı olmaktır. Bütün DİA’lar baskı aygıtları gibi görünüyor olmasalar da devletin ideolojik aygıtları belli bir yönetmeliğe göre ya da maneviyat ile çalışır. Okul yönetmelikleri devletin sistematik hiyerarşinden çıkamamaktadırlar. Resmi bir kurum olan okulun müfredatında devlet ideolojisini temsil eden yasaların haricinde bir eğitim yapılamaz. Yine okul içerisinde öğrencinin özlük hakları dışında öğrenciye herhangi bir yaptırım uygulanamaz. Antonio Gramsci’ye göre kültür kavramının kuramsal değerinin yüceltilmesi ile ideoloji kültüre indirgenir (Althusser, 2009: 207). Kültür temel olarak eğitimin manevi amacıdır. Kültürün yüceltilmesi ve kendi içinde ayrıştırılması ile eğitim, seçkin bir aydın sınıf yaratarak bir nevi hegemonya oluşturur. Böylelikle toplumda yeni bir sınıf olan okuyan seçkinler sınıfı doğar. Bu seçkinlerin büyük bir kısmı ise DİA’yı oluşturan daha geniş bir halkaya geçtikten sonra baskı gruplarını yönetme fırsatı yakalar ve böylece hegemonya dairesini tamamlarlar.
While drawing a framework to the ideology, it is not contradictory to say that for Louis Althusser (2005), who cannot draw sharp boundaries between the ideological instruments of the state (DIAs) that one of the parts of the system is within the system in question and does not threaten the nature of the system from root (p. The difference between the state’s ideological instruments and the state’s pressure instruments (DBAs) is that the ideological units are tools such as families, religious institutions and educational institutions, while the state’s pressure instruments are tools such as police, court, administration, army and prisons. In the opinion of Althusser (2008) the DBAs are used by command and force. In contrast, the DIAs work ideologically (p. 170). At this point, it is clear that the ideology is not used by itself. In school, education, whether or not, remains within a certain compulsory and framework. The purpose of the training is to help the individual adapt to the system by training according to the standards. Although not all the DIAs appear to be pressure instruments, the ideological instruments of the state work according to a certain regulation or with spirituality. School regulations cannot be removed from the systemic hierarchy of the state. No education can be carried out in the curriculum of the school, which is an official institution, except for the laws representing the state ideology. There is no sanction to the student in the school except for the rights of the student. According to Antonio Gramsci, the theoretical value of the concept of culture is raised by ideology to culture (Althusser, 2009: 207). Culture is essentially the spiritual purpose of education. With the glorification of the culture and its separation within itself, education creates a noble hegemony by creating a distinct bright class. Thus, a new class in society that learns the elected class is born. Most of these excellences, after moving into a wider ring that forms the DIA, take the opportunity to manage the pressure groups and thus complete the apartment of hegemony.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|