İslâm tarihi kaynaklarında sahabe arasında yaşanan hadiseler hakkında pek çok rivayet bulunmaktadır. Ancak bu rivayetlerin tamamının sahih olmadığı ehlinin malumudur. Binaenaleyh bu tür tarihî rivayetlerin tahlil edilmesi, tenkide ve kritiğe tabi tutulması gerekmektedir. Çünkü sahabe konusundaki düşünce ve kanaatlerimiz, başta Kur’an’ın anlaşılması olmak üzere İslâm’ın kaynak, kavram ve kurumlarıyla ilgili anlayışımızı belirleyecek ve dinî telakkimize de doğrudan yansıyacaktır. Bu durumda araştırmacıların vazifesi, sahabe ile ilgili rivayetlerin sahih olanlarını tespit etmek ve bu sahih rivayetler ışığında doğru değerlendirmeler yapmaktır. Bu çalışmada, sahabenin önde gelenlerinden Ammâr b. Yâsir hakkındaki bazı haberler, özellikle Halife Hz. Osman’ın ona karşı sergilediği tutum ve tavırlar ile ilgili olarak ilk dönem İslâm tarihçilerinden Belâzürî’nin derlediği rivayetler eleştirel bir bakış açısıyla ele alınmakta, sened ve metin açısından tenkide tabi tutularak incelenip değerlendirilmektedir. Bu bağlamda Hz. Osman’ın Ammâr’ı dövdüğüne veya Medine’den sürgün etmek istediğine dair nakledilen rivayetlerin bir kısmının senedlerinin sâkıt olduğu, bazılarının ise sened açısından sahih olmadığı ve daha ziyade Şiî temayüllü olduğu vurgulanmaktadır. Mezkûr rivayetlerin içerik açısından da birbirleriyle uyuşmayıp tenkide ve tartışmaya açık olduğu ve bu rivayetlerden hareketle yapılan yorum ve yaklaşımların sağlam delillere dayanmayıp isabetli olmayan bir kısım iddialardan ibaret olduğu okuyucuların dikkatine sunulmaktadır. Amaç, bazı sahabilerin birbirlerine karşı tutum ve tavırları hakkında daha doğru ve gerçekçi değerlendirmeler yapılmasına imkân sağlamak ve İslâm toplumunda yaşanan bazı sorunların sebep ve sonuçlarının daha sağlıklı tahlil edilmesine yardımcı olmaktır.
There are a lot of stories in the history of Islam. But all of these things are not true. This type of historical reviews must be evaluated, criticized and subjected to criticism. For our thoughts on the Sahabe will determine our understanding of the sources, concepts and institutions of Islam, including the understanding of the Qur’an, and will also directly reflect our religious discourse. In this case, the duty of the researchers is to identify the authentic ones of the rivayets related to the Sahabe and to make the correct assessments in the light of these authentic rivayets. In this study, some news about Ammâr B. Yâsir from the leading Sahaben, especially Halife Hz. As for the behavior and attitudes that Osman has shown against him, the first period of Islamic historians from Belazurî’s collections are discussed in a critical perspective, and in terms of sened and text, they are examined and evaluated by the subject of the subject of the subject. In this context, Hz. It is said that the righteous of the righteous are the righteous of the righteous, the righteous of the righteous, the righteous of the righteous, the righteous of the righteous, the righteous of the righteous, and the righteous of the righteous. There is no such thing as the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, the discourse, and the discourse. The objective is to enable some people to make more accurate and realistic assessments of their attitudes and attitudes against each other and to help better assess the causes and consequences of some problems in the Islamic society.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|