Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 7
 Görüntüleme 52
 İndirme 8
Namık Kemal ve Hürriyet Fikri
2019
Dergi:  
Current Perspectives in Social Sciences
Yazar:  
Özet:

Hürriyet düşüncesi, insanlığın evrimleşmesinde, sosyal bağlılıklar açısından, siyasal bir anlam taşımıştır. Önce bir şeyler yapan, sonra düşünen bir varlık olarak insan, ilk aşamalarda eşitliğini yitirmiş, köleleşmiş, sonra köleliğin bilincine vararak, hürriyetini düşünmüştür yüzyıllardan beri de faziletini, mutluluğunu, tek sözle yaşamasını, eşitlik ve hürriyette aramıştır. Hürriyet fikri tek başına, insan gerçeğine bağlı hukuki bir kavramdır. Bu kavram, kişinin devlet ve toplumla olan ilişkilerinde, siyasal hürriyetler olarak, iradesini hür kullanıp kullanmayacağı konusunda da, iradi hürriyetler olarak ortaya çıkmaktadır. İşte insanın toplumla ve siyasi hürriyetleriyle var olduğu düşüncesinden hareket ederek, tarihimizde Tanzimat Dönemi ve bu dönemin fikir yönünü oluşturanlar arasında yer alan Namık Kemal’in hürriyet fikrini tetkik ettiğimiz bu çalışmada daha çok onun siyasi hürriyetler hakkındaki fikirleri üzerinde duruldu. 1840 yılında Tekirdağ’da doğan Namık Kemal, sekiz yaşında iken annesini kaybeder ve onyedi yaşına kadar dedesi Abdüllatif Paşa’nın yanında kalır. Ancak dedesinin memuriyeti nedeniyle sık sık yer değiştirmek zorunda kalmış ve Sofya’da iken ilk şiirlerini yazmaya başlamıştır. İstanbul’da bulundukları dönemde üç ay Bayezid ve yedi sekiz ay kadar da Valide Rüştiyesi’ne devam eder. 1857’de Tercüme Odasına (Büro) girerek ilk memuriyet hayatına başlar. Bu dönemde Şinasi ile tanışır ve onun yönetimindeki Tasvir-i Efkar gazetesinde yazılar yazmıştır. 1865’te Şinasi’nin Avrupa’ya kaçmasından sonra gazetenin yönetimini kendisi üstlenmiş ve yazılarıyla halkı derinden etkilemeyi bilmiştir. Aynı yıl “İttifakı Hamiyyet Cemiyeti ”adıyla kurulan “Yeni Osmanlılar Cemiyeti“ nin kurucuları arasında yer alır.  Bu liberal oluşumla İslami şartların ve ilkelerin kaynaştırılması, Namık Kemal’de, batının bilim yanıyla, doğunun dini ilkelerini birleştirme şeklinde dizayn edilmiştir. 1867’de Paris’e giden Namık Kemal burada yeni Osmanlılar Cemiyeti’nin fikirlerini yaymak üzere çıkarttıkları Muhbir gazetesinde yazılar yazdı. 1868’de Londra yayınlanmaya başlayan Hürriyet gazetesinde yazılar yazarak demokrasi ve hürriyet fikirlerini yaymaya devam etti. 1870’de İstanbul’a dönen Namık Kemal 1872’de İbret gazetesi başyazarlığına getirildi. Namık Kemal daha ilk gençlik yıllarından itibaren benliğine yerleşmiş olan hak ve hürriyet duygusu, 1789 Fransız ihtilalinin yaydığı eşitlik, adalet, hürriyet gibi fikirlerin sentezini yaparak bir ideal seviyesine ulaşmıştır. Kuşkusuz Namık Kemal, insan hakları ve demokrasiden bahseden ilk kişi değildi ancak döneminin koşulları içinde hürriyet ve kanuna dayalı bir demokrasi fikrini açıkça ortaya koyması bakımından tek kişi idi. İnsanlar hür olmak için, toplum yasaları karşısında daima eşit olmak istemişlerdir. Bu isteğin, tarihimizde ilk defa Tanzimat’la biçimlendiğini düşünmek, elbette Osmanlı İmparatorluğunu hiçe saymak olacaktır. Bu nedenle hürriyet fikrinin Osmanlı İmparatorluğu için taşıdığı anlam da verilmeye çalışıldı. Tanzimat döneminin en önemli isimlerinden birisi olan Namık Kemal, hemen hemen tüm eserlerinde “vatan”, “hürriyet”, “millet” kavramlarını esas almıştır. Ayrıca Namık Kemal’in ilk tiyatro eseri olan Vatan Yahut Silistre eseri incelendi ve tiyatro eserleri aracılığıyla millete vermeye çalıştığı, hürriyet hususundaki mesajları ortaya konuldu. Eser, Gedikpaşa Tiyatrosu’nda sahnelenmiştir. Ancak eserin sahnelenmesinden sonra çıkan bazı olaylar ve İbret gazetesinde yayımlanan bazı makaleler nedeniyle Namık Kemal ve arkadaşları sürgüne gönderilmiştir. Namık Kemal’in Vatan Yahut Silistre eseri halk tarafından büyük ilgi ve heyecana yol açmış ve Namık Kemal Magosa’ya sürgüne gönderilmiştir. Otuz sekiz yıl Mağosa’da sürgün hayatı yaşayan Namık Kemal, burada pek çok eser kaleme almıştır. Bununla birlikte Namık Kemal ve Atatürk ilişkisine de kısaca değinildi ve Atatürk’ün, Namık Kemal’in fikirlerinden özellikle de hürriyet fikrinden nasıl etkilendiği vurgulandı.

Anahtar Kelimeler:

Namik Kemal and Hürriyet idea
2019
Yazar:  
Özet:

The thought of freedom has had a political meaning in the evolution of mankind, in terms of social devotions. As a being who first does something, then thinks, man has lost his equality in the first stages, has been slave, then has reached the consciousness of slavery, has thought of his freedom; for centuries he has also sought his prosperity, his happiness, his life in one word, his life in equality and his freedom. The idea of freedom alone is a legal concept connected to the human truth. This concept also arises in the relations of a person with the state and society, as political freedoms, whether he will use his will freely or not. This is the idea that man exists with society and his political freedoms, and in this study we examine the idea of freedoms of Namık Kemal, who is among those in our history of the Tanzimat Period and the ideas of this period, more focused on his ideas about political freedoms. Namik Kemal, born in Tekirdağ in 1840, loses his mother when he is eight years old and remains with his grandfather Abdüllatif Pasha until he is eight years old. But because of his grandfather's office, he was often forced to change his place and began writing his first poems while in Sofia. During the period they are in Istanbul, three months of Bayezid and seven and eight months of Valide Rüştiyesi continues. In 1857 he entered the Translation Room (Office) and began his first office life. During this period he met Shinasi and wrote in the Tasvir-i Efkar newspaper under his management. In 1865, after Shinasi fled to Europe, he took over the management of the newspaper and knew how to deeply influence the people with his writings. The same year it is among the founders of the "New Ottoman Society" founded under the name "Alliance Hamiyyet Society".  The association of Islamic conditions and principles with this liberal formation was designed in Namik Kemal, in the form of the unification of the religious principles of the East, along with the science of the West. Namik Kemal, who went to Paris in 1867, wrote in the Muhbir newspaper where they published the ideas of the New Ottoman Society. In 1868 he continued to publish his ideas of democracy and freedom by writing in the Hürriyet newspaper, which began to be published in London. Namık Kemal, who returned to Istanbul in 1870, was brought to the headwriting of the Ibret newspaper in 1872. The sense of right and freedom, which has been established in its own since the early years of youth, has reached an ideal level by synthesizing the ideas of equality, justice, freedom, spread by the French conflict in 1789. Unfortunately, Namik Kemal was not the first person to talk about human rights and democracy, but he was the only person in terms of expressing the idea of a democracy based on freedom and law in the circumstances of his period. To be free, people have always wanted to be equal in the face of the law of society. Considering that this desire was formed by Tanzimat for the first time in our history, of course, will be to ignore the Ottoman Empire. Therefore, the idea of freedom was also sought to give the meaning that the Ottoman Empire carried for. Namık Kemal, one of the most important names of the Tanzimat period, has founded in almost all of his works the concepts of “land”, “hürriyet”, “nation”. Also Namık Kemal's first theatrical work, Vatan or Silistre's work was studied and the messages on freedom that he tried to give to the people through the theatrical works were revealed. The work was performed in the Gedikpaşa Theatre. But some of the events that occurred after the show and some of the articles published in the Ibrett newspaper have been expelled by Namık Kemal and his friends. Namık Kemal's Vatan or Silistre's work caused great interest and excitement by the people and Namık Kemal Magosa was sent to exile. Namik Kemal, who lived for thirty-eight years in the exile life in the Mağosa, has received many works here. However, the relationship between Namık Kemal and Atatürk was also briefly referred to and it was emphasized how Atatürk was influenced by Namık Kemal's ideas, especially by the idea of freedom.

Anahtar Kelimeler:

0
2019
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler
Current Perspectives in Social Sciences

Alan :   Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 1.402
Atıf : 9.012
Current Perspectives in Social Sciences