Abdullah Efendi’nin Rüyaları (İstanbul 1943) takriben bir romancı hikâye yazarsa böyle olur’un cevabı olmaktan başka anti-idealist felsefenin, dil-eylem teorisinin ve tahlil karmaşasının, ritim bozukluğunun, abartının, fizyonominin ve çok daha mühimi rüya tertibinin temel dayanaklar olarak zemine sabitlendiği bir hikâyedir. Metindeki yaratıcı ifadelerin yoğunluğu, yani icat edilen benzetmelerin birbiri ardına ustaca eklenmesi parçalarından daha fazlası olan bir bütün meydana getirir. Abdullah Efendi’nin kurgu bitmesine rağmen hâlâ yaşıyor ve okurun zihninde rüya görüyor olması ise metnin “roman” mantığı ile kurgulanmasından kaynaklanır. Tanpınar’ın en bariz hünerlerinden biri karakter yaratmak ve onu bulunduğu çevre içinde huzurluluk-huzursuzluk halleri içinde tetkik etmek olduğu için ruh halinin okura sirayeti ile devamlılığın garanti altına alınması kaçınılmazdır. Abdullah Efendi’nin Rüyâları isimli hikâye bu bakımdan ikisi metinde vücut bulan (I. ve II. Abdullah) olmak üzere toplam üç Abdullah’tan oluşur. III. Abdullah diğerlerinden çok daha fazla yaşama imkânına sahiptir, zira bu tasavvur okurun zihnindekidir. Metnin olağan akışı içindeki karmaşanın paradoks tahlili üzerinden bir mantığa bağlanması ve gestalt ile bütünlüğünün sabitlenmesi en nihayetinde eserin pragmatik katmanda alacağı konumu belirler. Ayrıca “açık sanat eseri” tanımı ile birebir örtüşen metaforik kıymeti yüksek bu tür hikâyelerin tahlilinde “sembol” ve “simge” geçişleri ciddi anlamda yol göstericidir. Öyle ki yapılacak en basit semiotik analizin de göstereceği üzere klişenin tahrifi yahut benzetmenin farklı vech-i şebehlerle kurgulanması kalıcılığın teminatı adına ciddi hamlelerdendir.
Abdullah Efendi's Dreams (Istanbul 1943) is a story where an anti-idealist philosophy, theory of language-action and the evaluation complexity, rhythm disorder, exaggeration, physiology, and much more subtle dream patterns are fixed on the ground as the basic bases. The intensity of creative expressions in the text creates a whole that is more than the pieces that are skillfully added to each other of the invented comparisons. Despite the end of the fiction, Abdullah Efendi is still alive and dreaming in the mind of the reader is a result of the text's "roman" logic. One of Tanpınar's clearest huns is to create a character and to inspect it in the environment where it is in the state of peace and unreliance, it is inevitable that the mood is guaranteed by the readership and continuity. The story of Abdullah Efendi’s Dreams is in this regard found two bodies in the text (I. and II. It is made up of a total of three Abdullah. and III. Abdullah has a much more possibility of living than others, for this image is in the mind of the reader. The connection of the complexity within the normal flow of the text to a logic through the paradox analysis and the establishment of gestalt and integrity ultimately determines the position that the work will take in the pragmatic layer. In addition, the high metaforic value that covers each other with the definition of "open artwork" in the evaluation of such stories, the "symbol" and "symbol" transitions are seriously indicative. So that the simplest semiotic analysis to be done will also show the destruction or comparison of the cliché with different vech-i networks is of serious movements in the name of the guarantee of durability.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|