Buhârî ve Müslim’in şartlarına göre tashih meselesi, birçok hadis hafızının önem verdiği hadis meselelerindendir. Dârekutnî de bu konuda ilk eser telif edenlerdendir. Yazdığı esere el-İlzâmât ismini vermiş ve bu başlık ile Buhârî’ye bir nevi şöyle ilzamda bulunmuştur: Aynı raviden nakledilen hadislerden birini alıp diğer/diğerlerini almamak el-İlzamat’ın değerlendirmesi kapsamındadır. Dârekutnî’nin söz konusu eseri el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn ayarında olmakla birlikte Buhârî ve Müslim'i bu anlamda ilzam eden yetmiş meseleyi ihtiva etmektedir. Buhârî'nin bu ilzamlar karşısındaki duruşuna binaen çalışmamızda, et-Tarihu’l-Kebîr’de tahriç edilen ve el-İlzâmât’a konu edilen hadisleri araştırıp gerekli tahriç ve tespitlerle Buharî ve Darekutnî’nin sıhhat şartlarını da değerlendirerek, Buharî’nin bazı hadisleri et-Tarihu’l-Kebîr’de rivayet ettiği halde Sahîh’inde niçin rivayet etmediği incelenecektir. Bu sebeple çalışmamızın çerçevesini Buhârî’nin et-Tarih-i Kebir’inde tahriç ettiği hadisler hakkında Darekutnî'nin ilzamları şeklinde belirledik. Çalışmamız el-İlzâmât’taki rivayetleri kapsamaktadır.
According to the Bukhari and Muslim conditions, the tashih issue is one of the many hadith memories careful hadith issues. This is one of the first things to do with those who do this. The name of the book is the name of the book, and the name of the book is the name of the book, and the name of the book is the name of the book, and the name of the book is the name of the book, and the name of the book is the name of the book, and the name of the book is the name of the book. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the seventh verse of the Qur’an reveals that the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an. In our work, which builds on the position against these illusions, we will explore the events that are irritated in et-Tarihu'l-Kebîr and are subject to el-Illzâmât and assess the health conditions of Bukhari and Darekutnî with the necessary stimuli and detections, and we will explore why Bukhari does not revitalize some of the events in et-Tarihu'l-Kebîr, while it does not revitalize in Sahîh. Therefore, we set the framework of our work in the form of the illusions of Darekutnî about the hadiths that Bukhari has driven in the et-Tarih-i Kebir. Our work is covered by the rivers in El-Illzâmât.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|