İlk çağlardan günümüze kadar ve yaşadığımız dönemde sanatsal olayların kaynağının insanoğlunun korkuları, heyecanları, fantezileri, doğayı anlama ve kendini tanıma, yaşadığı dönemin travmalarını atlatma ve yansıtma çabası hakkındaki yorumların klasik estetik anlayışı açısından sınırlı kalması. Bu itibarla, yapılan çalışmada; Sanatta kendine yer arayan grotesk kavramının önemi ve gerekliliği, güzel ve çirkinin tamamlayıcı özelliğinin bütün olarak kavranamaması, sanatçıya sadece güzeli yansıtmak gibi bir görev dayatılması ana problemlerimizi teşkil etmektedir. Bu itibarla 19. yüzyılın başında yaşamış önemli bir sanatçı olan Francisco Goya’nın eserlerindeki imgeler grotesk açıdan irdelenerek değerlendirilmiştir. Sanatçının çalışmalarında özellikle korkunç, tuhaf, acı içinde kıvranan grotesk imgelerin nedenselliği tartışılmıştır. Güzele ulaşmanın peşinde olan klasik sanatçılar eserlerinin üretiminde merkeze güzeli alır. Bu durum estetiğin bilim haline gelmesine kadar sürer. Duyarlılığı ve duyuları inceleyen estetiğin incelediği alanlara bakılınca grotesk unsurların da bu alanlara dâhil olduğu kolayca anlaşılmaktadır. Aksi halde estetiğin kapsamı sınırlandırılmış olur. Dolayısıyla güzellik kadar çirkin, bayağı, tuhaf, trajik, komik, iyi, kötü gibi kavramların da duyuları inceleyen estetiğin önemli bir ölçütü haline geldiği anlaşılmaktadır. Çünkü bu kavramlar da güzellik kadar duyular alanına girmektedir.
From the early ages to today and in the period we live, the source of art events is limited to the classical aesthetic understanding of human fears, excitement, fantasy, understanding and self-recognition of nature, the effort to overcome the trauma of the period in which it lives and reflect. In this respect, in the work done; the importance and necessity of the grotesque concept that seeks place in art, the uncomprehensibility of the complementary characteristics of the beautiful and ugly in whole, the imposition of a task to the artist only to reflect the beautiful constitutes our main problems. In this respect, the images in the works of Francisco Goya, an important artist who lived in the early 19th century, were grotescally evaluated. The artist’s work discussed the cause of grotesque images, especially terrible, strange and painful. Classical artists seeking to reach beauty take the center of beauty in the production of their works. This will last until the esthetics becomes science. If you look at the areas where the aesthetics study sensitivity and sensitivity, it is easy to understand that the grotesque elements are also included in these areas. Otherwise, the scope of the esthetics will be limited. So it is clear that concepts like ugly, ugly, strange, tragic, funny, good, bad, as well, have become an important measure of aesthetics that studies senses. Because these concepts come into the sense as well as beauty.
Field : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|