Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 23
 İndirme 4
Zâkirin Bir Dünya Derdi: Âşıklık ve Kısas
2021
Dergi:  
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu çalışmada Şanlıurfa Kısas beldesinin zâkirlik-âşıklık geleneğinin sekülerleşme ve kültür ekonomisi bağlamında zâkirlikten âşıklığa geçirdiği yapısal dönüşüm çözümlenmeye çalışılmıştır. Kültür ekonomisinin bir sebebi ve sonucu olarak türkü icrasının 1960’lı yıllardan sonra kentlerde kazandığı önem ve âşıklık geleneğinin de yaşadığı dönüşüm, Alevi ve Bektaşi kültürünün ve geleneğinin temel taşlarından biri olan saz ve söz icralarının da mahiyetine doğrudan olmasa da temsiline büyük etki etmiştir. Urfa’da sadece bir belde nüfusu kadar olan Bektaşiler, toplumsal ve kültürel tecrit olmasa da var olan yalıtıma ayak uydurmuşlardır. Bir anlamıyla hem “tapınak dışı” hem de “cemaat dışı” olsalar da 1970 ve 1980’li yıllardan sonra artan köyden göçün ve Türkiye’nin yaşamış olduğu sosyal ve kültürel dönüşümün bir sonucu olarak “dışa açılmış” ve “dışa dönük” kültürel ritüeller inşa etmişlerdir. Kısas (ve bir anlamda Akpınar) örneği üzerinden değerlendirilecek olursa sadece kendi elleriyle değil kültür araştırmacılığı faaliyetleriyle de bu inşa faaliyetine hizmet edilmiştir. Bu anlamda çalışmada sekülerleşmenin ve kültür ekonomisinin imkânlarının araçsallaştırıldığı iddiası yer almaktadır. Özellikle bir dünyevileşme biçimi olarak, sekülerleşmenin bir evrenselleşme modeli olarak ikame edildiği; bunun da zâkirlikten âşıklığa geçiş olarak tasavvur edildiği ve tasarlandığı ifade edilecektir. Diğer yandan edebi nitelik bakımından Kısas’ın, Urfa yöresindeki türkülerin hâkim özelliklerinden farklı olarak başka özelliklere haiz olmasını, Kısas’ın âşık tarzı kültür ve geleneği ve/veya özelliklerini taşıdığı ancak âşık tarzı kültürü ve geleneğini kendine sonradan yakıştırdığı, temayüz ettirdiği ortaya konulacaktır. Bunun da zâkirlikten âşıklığa geçişte zorunlu bir seçenek olduğu ifade edilecektir.Anahtar Kelimeler: Zâkirlik, Âşıklık, Sekülerlik, Kültür Ekonomisi, Dini Hüviyet, Sanatçı Kişilik.

Anahtar Kelimeler:

Zâkirin Bir Dünya Derdi: Âşıklık ve Kısas
2021
Yazar:  
Özet:

In this study, the structural transformation that the tradition of zâkirlik-scientificity of the Shanlıurfa Short Belt in the context of secularization and cultural economy has been attempted to resolve from zâkirlik to love. As a cause and result of the culture economy, the transformation in which the importance and love tradition that the Turkish executive has gained in the towns after the 1960s has also lived has had a great impact on the representation, although not directly, of the nature of the saws and words, which are one of the core stones of Alevi and Bektaşi culture and tradition. In Urfa, the Bektaş, which is just as much as a town population, has been able to stand up with the isolation that exists, although there is no social and cultural isolation. In a sense, even though they are both “out of the cemetery” and “out of the community”, they have built “out of the cemetery” and “out of the community” cultural rituals as a result of the increasing village migration and the social and cultural transformation in which Turkey has lived after the 1970s and 1980s. If the short (and in a sense Akpınar) examples will be assessed, it has been served to this construction activity not only by its own hands, but also by cultural research activities. In this sense, the study claims that the possibilities of secularization and cultural economy are instrumentalized. It will be expressed, in particular, as a form of worldwide transformation, that secularization is established as a model of universalization; that will also be drawn up and designed as a transition from uncertainty to love. On the other hand, it will be revealed that in the literary characteristics of the short, the turks in the Urfa region have other characteristics unlike the righteous characteristics of the short, the love style culture and tradition and/or characteristics of the short, but the love style culture and tradition of the short, the short, the short, the short, the short, the short, the short, the short, the short, the short, and the short. This will also be expressed as an obligatory option in the transition from zâkirlik to love.Anahtar words: zâkirlik, zâkirlik, sekularity, cultural economy, religious support, artistic personality.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 612
Atıf : 939
2023 Impact/Etki : 0.144
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi