XVII. asırda İsmâil Rüsûhî-yi Ankaravî tarafından kaleme alınan Mesnevî Şerhi, Türk edebiyatında ayrı bir öneme sahiptir. Ankaravî, Mesnevî’ye yazmış olduğu şerh ile eserin daha iyi anlaşılmasını ve geniş çevrelerde okunmasını sağlamış ve bununla birlikte “Hazret-i Şârih” unvanını almıştır. İsmâil Rüsûhî’nin Mecmûʿatu’l-Letâyif ve Matmûratu’l-Maʿârif isimli eseri, altı ciltten oluşan (yedinci cildin varlığı tartışmalı) bir Mesnevî şerhidir. Ankaravî, seleflerinin eserlerini de inceleyerek geniş çapta bir şerh yazmış ve bu eserle tasavvufî düşünce dünyasını yansıtmaya çalışmıştır. Bunu yaparken de pek çok müelliften, eserden ve bazen adını da zikretmediği kaynaklardan faydalanmış ve şerhini bunlarla desteklemiştir. İzah ettiği düşünce ya da kavramlara da yapmış olduğu alıntı ve göndermelerle destek sağlamıştır. Bu çalışmada, Ankaravî tarafından Anadolu sahasında yazılan üçüncü tam şerh olan Mecmûʿatu’l-Letâyif ve Matmûratu’l-Maʿârif isimli eserin altıncı cildinde kullanılan kaynaklar, folklorik ve kültürel unsurlar incelenmiştir. Aynı zamanda şârihin şerhinde hangi kaynaklardan alıntı yaptığı ve hangi kaynaklara göndermelerde bulunduğu araştırılmış kullanmış olduğu kültürel ve folklorik unsurlar tespit edilmeye çalışılmıştır.
The XVII. In the century, the Mesnevî Sherhi, which was taken into mind by Ismail Rüsûhî-i Ankaravî, has a distinct importance in Turkish literature. And he was the one who had written to Moses, and he was the one who had written to Moses, and he was the one who had written to Moses, and he was the one who had written to Moses. The name of Isaiah is the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah and the name of Isaiah. Ankaravî also studied his predecessors' works and wrote a widespread charity and tried to reflect the Tasavvufî world of thought with this work. He did this, and he took advantage of many of his works, and sometimes of the sources he did not mention his name, and he supported his glory with them. He also supported the thoughts or concepts he made and sent. In this study, the sources, folkloric and cultural elements used in the sixth edition of the work named Mecmûû'atu'l-Letâyif and Matmûratu'l-Maârif, which was written by Ankaravi in the Anadolu field, were studied. It also has been investigated from which sources it is quoted and to which sources it is sent; cultural and folkloric elements it has been used have been tried to identify.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|