Anadolu’nun Türkleşmesinde ve İslamlaşmasında Horasan erenlerinin önemli rolü bulunmaktadır. Türkler, Anadolu’ya yerleşmesiyle birlikte vatanı ebedileştirmek ve yaşadığı coğrafyayı vatan kılmak amacıyla çeşitli dağ, taş, ağaç, mağara gibi mekânlara kutsiyet atfetmiş bunun yanında birçok veliyle vatan toprağını paylaşmak ve onlarla birlikte yaşanılan coğrafyada hemhal olmak için onlara da bir makam tahsis ederek onları kutsallaştırmıştır. Anadolu’nun her bölgesinde bu yapıları görmek mümkün olmakla birlikte özellikle Alevi toplumunda gerek mekânın kutsallığı gerekse mekân etrafında oluşan ritüellerin yapılanış biçimleri dikkate alındığında söz konusu velilerin ve çeşitli maddi-manevi öğelerin kutsallığını en canlı bir biçimde yaşadığı görülmektedir. Alevi inanç sistemi içerisinde ziyaret ritüelleri, Aleviliğin teolojik ve mistik arka planını anlamak ve yorumlamak adına önemli bir yer tutmaktadır. Kendine has pratik ve uygulamalarla şekillenerek devingen bir yapı arz eden bu ritüeller, insan hayatında bireye toplumsal bilinç kazandırarak yeni bir bilginin ve tecrübelerin anlamlandırmasını sağlayan kutsal yapılardır. Söz konusu ritüeller, gerek toplumsal bilinç oluşturması gerekse ilke yani kutsala erişmek bağlamında önemli bir araçtır. Öte yandan, inancı ve kültürü anlamlandırmak adına ziyaret ritüellerinin temel bir işlevi yerine getirdiği söylenebilir. Bu çalışmanın konusunu Gaziantep merkezli Hacı Koreş ve Seydi Koreş ziyaret mekanlarının ritüel ve uygulamaları oluşturmaktadır. Çalışmada söz konusu olan ziyaret mekânının adının kaynağı, etrafında oluşan anlatılar, ritüeller ve uygulamalar incelenmiştir. Anahtar Kelimeler: Çepni, Alevi, Hacı Koreş, Seydi Koreş
There is an important role in the turquoise and islamization of Anatolia. The Turks, with their settlement in Anadolu, blessed various places like mountains, stones, trees, caves in order to eternalize their homeland and make the geography they live homeland, in addition to sharing their homeland with many guardians and sanctified them by allocating them a position to be the homeland in the geography they live with. It is possible to see these structures in every region of Anatolia, but especially in the Alevian society it is necessary to consider the forms of the forming of the rituals that are formed around the place, it appears that the respective guardians and various material and spiritual elements live the holiness in the most vivid way. In the Alevian system of faith, the visit rituals occupy an important place for understanding and interpreting the theological and mystical background of Alevian. These rituals, which provide a devastating structure, formed by their own practices and practices, are sacred structures that allow the individual to understand a new knowledge and experience by giving social awareness in human life. These rituals are an important tool in the context of accessing the principle, or the saint, if it is necessary to create social consciousness. On the other hand, it can be said that visiting rituals perform a fundamental function in order to understand faith and culture. The subject of this work is the rituals and practices of Hacı Koreş and Seydi Koreş visitor sites based in Gaziantep. The source of the name of the visit site in the study, the stories, rituals and practices surrounded by it have been studied. Keywords: heathen, heathen, heathen, heathen
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|