Modern anlatılarda yazar, dilin imgeleştirme gücünden yararlanarak gerçekliği metinselliğin arkasına gizler. Bu tür anlatılarda kurmacanın emrinde gibi görünen dil, derin yapısında insanın psikolojik yönünü aydınlatacak şifreler barındırır. Kişi unsurunun merkezde yer aldığı modern öykülerde karakterleri gerçeklik açısından yorumlamak, onların dille şifrelenmiş psikolojik yönlerini analiz etmek, psikanalitik kuramlardan destek almayı gerektirir. Özellikle Freud’un benliğin oluşumuna getirdiği yeni bakış açısı ve Lacan’ın dile yüklediği psikanalitik anlam bireyin psikolojik yönünün edebi metne nasıl yansıdığını tespit etme noktasında yol göstericidir. Birey olma bedensel duyumların desteğiyle gerçekleşir. Bireyin ilk olarak anneye dönük, dünyayı tanıma amaçlı kullandığı dokunma duyusu, tüm hayatı boyunca çeşitli nesneler üstünden benliğindeki iniş çıkışları kontrol etmek için işe koştuğu bir duyudur. Dokunma duyusu görme duyusundan da destek alarak ilk dokunmanın verdiği hazzı ve gücü ‘başka’nın üstünde arar. Toplumun dille vücut bulan yasası ise çeşitli kılıklara girerek dokunma alanını sınırlandırır ve bireyin gerçek arzusuyla çatışmasına sebep olur. Türk edebiyatında modern anlatının öncülerinden biri olan Yusuf Atılgan’ın eserlerinde çizdiği, benlik gelişimi tam olarak tamamlanmamış, içe dönük karakterlerin birtakım saplantılı davranışları, onların psikanalitik yönden incelenmesi açısından dikkate değerdir. Bu çalışmada Yusuf Atılgan’ın Bodur Minareden Öte adlı öyküsünde adı verilmeyen kahramanın dokunma duyusunu kullanarak aradığı, annenin ikamesi olan ‘başka’nın/ötekinin izi sürülecek ve öykü kahramanının dokunma duyusuyla var olma çabası incelenecektir.
In modern narratives, the writer, using the imagination power of the language, hides the reality behind the text. The language, which appears to be under the command of the trick in such stories, contains passwords that will illuminate the psychological side of the person in its deep structure. In modern stories where the element of the person is in the center, interpreting the characters from a reality point of view requires analyzing their psychological aspects encrypted by their language, receiving support from psychanalytic theories. Specifically, Freud’s new perspective on the formation of self and Lacan’s psychoanalytic meaning are a guide to the point of identifying how the individual’s psychological aspect reflects the literary text. Being an individual occurs with the support of physical senses. The first sensation of touch that a person uses for the purpose of recognizing the world is a sensation that he uses throughout his life to control the descent outputs in his self over various objects. The touching sensation is also supported by the feeling of seeing, seeking the pleasure and power given by the first touch over the other. The law of the society that finds the body in the language, enters various clothes and restricts the touch area and causes the individual to conflict with the real desire. One of the pioneers of modern narrative in Turkish literature, Yusuf Atılgan's works, the development of self is not completely completed, a number of intrinsic behaviors of the characters are worth consideration from the point of view of their psychoanalytic study. In this study, Yusuf Atılgan's story Bodur Minareden Öte is searched using the touch sensation of the hero not named, the mother's residence will be traced the trace of the 'other / the other' and the story will be studied the attempt to exist with the touch sensation of the hero.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|