User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 1.500
 Downloands 81
 Audio Listening 9
Kudüsün Fethi ve Hz. Ömer Emannamesi
2020
Journal:  
Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Author:  
Abstract:

Kudüs/Beytü’l-Makdis Yahudi ve Hıristiyanlar için kutsal olduğu gibi Müslümanlar için de kutsal ve önemli bir şehirdir. İslam gelmeden önce Kudüs gerek siyasi gerekse dinî birçok savaş, katliam, tahribat, kan ve gözyaşına sahne olmuştur. Hz. Peygamberin vefatı ve irtidat savaşlarının hemen akabinde başlayan, dünya tarihinin görüp geçirdiği en hızlı ve kalıcı fetih hareketi olan ilk İslam fetihleri ile Müslümanlar, Irak-Suriye bölgelerinde süratle ilerlemeye başlamışlardır. Suriye cephesindeki Filistin bölgesini fethetmekle görevli olan İslâm ordusu kısa sürede bölgenin birçok şehrini ele geçirdiği halde gerek müstahkem, gerekse asker sayısının fazla olması gibi sebeplerle Kudüs’ün fethini sona bırakmıştır. Aslında Kudüs gibi müstahkem diğer birçok şehri daha önce fetheden Müslümanların bu şehrin fethini sona bırakmaları, muhtemelen bu şehrin kutsallığına duydukları saygıdan dolayı daha fazla kan dökmeden ve tahrip etmeden şehri ele geçirme arzularından kaynaklanmış olmalıdır. Nitekim Müslümanlar üstün bir durumda olup bir miktar daha gayretle şehri ele geçirebilecek iken Kudüs halkının verilecek emannâmeyi Hz. Ömer’in elinden alma taleplerine onun olumlu karşılık vermesi ve bir aylık zorlu bir yolculuktan sonra Kudüs’e gelip istenilen emannâmeyi kendi eliyle Kudüslüler’e vermesi ve şehri barışla teslim alması bu fikri desteklemektedir. Hz. Ömer’in Kudüslüler’e yazıp verdiği bu metin sanıldığı gibi bir antlaşma metni olmayıp Hz. Ömer tarafından verilen tek taraflı bir emannâmedir. Çünkü antlaşma metinlerinde her iki tarafın da ismi veya imzası olur. Bu metinde ise sadece Müslümanların ismi ve şahitliği vardır. Neticede Filistin bölgesinde hem Müslümanlar hem Hıristiyanlar hem de Yahûdiler için kutsal sayılan Kudüs/Beytü’l-Makdis fazla kan dökülmeden barışla Müslümanların eline geçmiş ve üç semavî dinin mensupları için şehirde huzur ve güvenin hâkim olduğu bir dönem başlamıştır. Hz. Ömer ve ondan sonra gelen Müslümanlar bu emannâme şartlarına uymuşlar, böylece Kudüs bölgede yaşayan tüm din mensuplarının özlediği bir şehir hüviyetine kavuşmuştur.

Keywords:

Fethi of Jerusalem and Hz. The Emmanam
2020
Author:  
Abstract:

Jerusalem is a sacred and important city for Muslims, as it is sacred for Jews and Christians. Before Islam came, Jerusalem was the scene of many political and religious wars, massacres, destruction, blood and tears. by Hz. With the first Islamic conquests, which began immediately after the death of the Prophet and the war of association, the world’s history has seen and experienced the unbeatable and permanent conquest movement, Muslims have begun to progress rapidly in the Iraqi-Syrian regions. The Islamic Army, which is responsible for conquering the Palestinian territory on the Syrian front, has shortly captured many cities in the region, but has ended the conquering of Jerusalem for reasons such as the excess of the number of soldiers. In fact, the Muslims who have previously conquered many other cities like Jerusalem should be due to their desire to conquer the city without more blood and destruction because of their respect for the holiness of the city. Indeed, Muslims are in a superior state and can take over the city with a little more effort while the people of Jerusalem will be given the assurance. It supports the idea that Omar responds positively to his demands of taking away and that he will come to Jerusalem after a month of challenging journey and give the requested assurance to the Jews with his own hand, and that he will deliver the city peacefully. by Hz. This is not the word of the Holy Qur’an, but the word of the Holy Qur’an is not the word of the Holy Qur’an, the word of the Holy Qur’an is not the word of the Holy Qur’an. It is a one-sided assurance given by Omer. In the text of the treaty, both sides shall have the name or signature. There are only the names and witnesses of the Muslims. Finally, in the Palestinian region, Jerusalem/Bethul-Makdis, which is considered sacred for both Muslims and Christians and Jews, passed peacefully into the hands of Muslims without excessive bloodshed and began a period in which peace and confidence ruled in the city for members of the three Semavi religions. by Hz. Omer and the Muslims who came after them followed the conditions of this assembly, so that Jerusalem received the benefit of a city that all the religious members living in the region missed.

Keywords:

2020
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles












Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 329
Cite : 358
2023 Impact : 0.12
Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi