User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 6
 Views 27
 Downloands 2
KIRGIZ KADINLARINDA SAÇ, BAŞLIK VE STATÜ
2021
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Bu çalışmada Kırgız kızlarının uzun bir tarihe sahip olan başlıklarının yanı sıra yaş sınıfları, saç örgüleri, özellikleri ve onlara bağlı inanışlardan bahsedilmiştir. Geniş bir coğrafyada yaşayan Türk boyları, tarihin en eski çağlarından beri dünya medeniyetine büyük katkı sağlamışlardır. Onlardan biri de Kırgız Türkleridir. Çok eskiden beri Kırgız aile yapısında olsun, toplumda olsun, kadınlar küçümsenmeyecek kadar önemli bir yere sahip olmuşlardır. Kırgızlar her ne kadar soyun devamı için gerekli olan erkek çocuğun önemine her fırsatta vurgu yapmış olsalar da, “evin kutu” dedikleri kızları, kadınları erkeklerden ayırt etmemiş, aşağı bir mevkide düşünmemişlerdir. İleride evlenip başka evin ferdi olacaklarından kız çocuklarını misafir olarak görmüş ve onlara özel davranmışlardır. Bundan dolayı Kırgızlar yaşlarına ve statülerine göre “biykeç”, “beşkökül”, “koluktu”, “kelin”, “zayıp”, “baybiçe” olarak adlandırdıkları kızlarına, kadınlarına giysilerin en güzelini ve süslüsünü giydirmişler, evlendiği zaman giymesi için de sandıklarda saklamışlardır. Hayat ve yaşam tarzından ve biraz da dinî kuralların etkisiyle ortaya çıkmış giysilerin en başında kadınların başlıkları gelir. Kültürün önemli yansımalarından biri olan Kırgız kadınların millî başlıklarının kullanım süreci uzun bir geçmişe dayanır ve çok eski zamanlardan beri çeşitlilik gösterir. Kızların küçükken giydikleri “takıya topu”, büyüdüğünde giydikleri “tebetey”, nişan başlığı olarak kabul edilen ve evlenen kızın baba evinden giyip çıktığı “şökülö”, evlilik simgesi olan “eleçek” gibi başlıklar, süsleri ve yapılış şekilleriyle sosyal mesajlar barındırır. Kadın başlıkları da maddi kültürün diğer ögeleri gibi toplumun ideolojik görüşleri ve bakış açıları ile sıkı sıkıya bağlıdır. Başlıkların yapım ve süslenme şekillerinde, saçların örgüsündeki farklarda arkaik inanış ve kültlere dayanan pek çok düşünce tarzı saklıdır. Ayrıca söz konusu başlıkların gelişimine dinî inanışların da etkisi olmuştur. Örneğin, şapkalara takılan kuş tüyleri kutsal bir anlam içermektedir. Çünkü Kırgızlar tarafından bazı kuşların tüyleri, kanatları ve tırnakları tılsımlı olarak bilinir ve koruyucu güce sahiptir. Ayrıca kadınların evlendikten sonra saçlarını gizlemesi ve başlarını ka-patması da buna bir örnektir. Kırgızlar, kadınların başlıklarını saçlarından ayrı düşünmezler. Bundan dolayı kızlar, saçlarının sağlıklı büyümesi için daha küçük yaşlardan itibaren ellerinden gelen her şeyi yapar kötü ruhlardan ve nazardan korunmak için gereken neyse yerine getirirler. Kırgızlar arasında kadınların saçlarına kötü ruhların musallat olmaması ve nazar değmemesi için yerine getirilmesi gereken kurallar çoktur. Dolayısıyla Kırgızlar geleneksel hayatlarında başlıklarıyla ilgili bir takım kurallara uymak zorundadırlar. Örneğin, başlıklar yere bırakılmaz, üzerine oturulmaz ve basılmaz. Kırgızlara göre başlık demek, baş demektir. Her zaman yukarıya asılır, temiz tutulur ve kutsal olduklarına inanılır. Kırgız kadınlarının saç süsleri çeşitliliği ile öne çıkar. Saç kap ve benzeri süsler kadınları sadece kötülüklerden korumakla kalmaz, göç esnasında saçların temiz tutulmasını da sağlar. Kırgız kadınlarının başlıklarının millî özelliklerinin şekillenmesi halkın etnik tarihi ile sıkı sıkıya bağlıdır.

Keywords:

Hair, start and status in the curvature.
2021
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

In this study, the titles of Kyrgyz girls have a long history, as well as age classes, hairstyles, characteristics and related beliefs are discussed. The Turkish heights, living in a wide geography, have made a great contribution to the world civilization since the oldest times of history. One of them is Turkish. For a long time in the Kyrgyz family structure, whether in society, women have had an important place not to be underestimated. Although the Kyrgyz people have emphasized the importance of the boy, which is necessary for the continuation of the dress, in every occasion, the girls they call "home box" have not distinguished women from men, they have not thought of a lower position. Then they married and saw the girls as guests, and they treated them special. Therefore, according to their age and status, the Kyrgyz have dressed the most beautiful and decorative of their clothes to their daughters, whom they call “bike”, “five-course”, “colouct”, “chicken”, “weak” and “baby”, and they have kept them in the boxes to wear them when they are married. The clothes that appear from the way of life and the influence of some religious rules come in the beginning of the women's headlines. The process of the use of the national titles of Kyrgyz women, one of the important reflections of culture, is based on a long history and has been diverse since very ancient times. The "bottle" that girls wearing when they were young, the "tebetey" they wearing when they grew up, the "shokulö" that the married girl wears and goes out of the father's house, the marriage symbol, the social messages with titles, decorations and forms of making. Women’s headlines are also closely related to the ideological views and perspectives of society, like other objects of material culture. In the forms of the creation and decoration of the titles, the differences in the structure of the hair depicts many thinking styles based on ancient beliefs and cults. It has also influenced the development of religious beliefs. For example, the bird hair placed on the hates has a sacred meaning. For by the Kyrgyz, some birds’ hair, wings and nails are known as thin and have protective power. It is also an example of that that women hide their hair after marrying and catch their heads. Women don’t think of their heads apart from their hair. For this reason, girls do everything they can for their hair to grow healthy from the younger age; they do everything they need to protect themselves from evil spirits and nuts. There are many rules that women must follow in order to ensure that bad spirits do not have a musallat on their hair and that they are not worth the Nazar. Therefore, Kyrgyz people have to follow a set of rules on their headlines in their traditional lives. For example, the titles are not left on the ground, not sitting on and not printed. The head is the head, the head is the head. They are always hanged up, kept clean and believed to be holy. Women’s hairstyles are distinguished by the variety of hair. Hair coats and similar decorations not only protect women from evils, they also ensure that their hair is clean during migration. The formation of the national characteristics of the headlines of the Kyrgyz women is closely related to the ethnic history of the people.

Keywords:

0
2021
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles










Milli Folklor

Field :   Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.690
Cite : 8.964
Milli Folklor