Bu çalışmada tasavvuf literatüründeki halvet der-encümen ve melâmet kavramlarının, fütüvvet ve ahîlikteşkilatlarında ekonomik zihniyet ve uygulamalara etkisi ele alınmaktadır. Halvet der-encümen insanınmanevi gelişimini toplum içinde var olarak geliştirmesini ifade eden bir tasavvuf terimidir. Nakşibendiyyeyolunun temel esaslarından olan bu ilkeye göre insanın elini işten çekerek inzivaya yönelmesi değilkalbinde Allah sevgisi ile işinin başında olması gerekmektedir. Bu anlatış “el kârda gönül yârda” deyimiylede ifade edilebilir. Daha çok Bektaşilik ile birlikte zikrediliği ve ele alındığı gözlemlenen melâmetkavramının da ekonomik zihniyet açısından ele alındığında halvet der-encümen ilkesi ile benzer tavırlargerektirdiği ve bunun uygulamasının fütüvvet ve ahilik teşkilatlarında gerçekleştiği görülmektedir.Melâmilik ihlası korumak saikiyle manevi yönünü meslek ve sosyal kimlik altında gizlemeyi esasalmaktadır. Bununla bağlantılı olarak da fütüvvet, cömertlik ile tüm varlığa hizmet etmenin, ahilik iktisadiahlak ve dayanışmanın teşkilatlı bir görünümü olarak ele alınabilir. Çalışmada, günümüzde yaygınolarak farklı tarikatların prensip ve erkânı ile ilişkilendirilerek ayrışmaya neden olan bu kavramlarıniktisadi ve sosyal zemindeki birlikteliği ortaya konmakta ve tasavvuf yollarının özündeki birliğe vurguyapılmaktadır. Tüm tasavvuf silsilelerinin Resulullah (sav)’ta ve ortak değerlerde buluşuyor olmalarıfarklı dalların aynı kökte birleşmesi gibidir. Tasavvuf yollarındaki farklılıklar aslî değil arızî unsurlardır.İnsanlığın huzuru için tefrikaya değil rahmet doğuran çeşitliliği idrak etmeye ihtiyaç vardır.Anahtar Kelimeler: Halvet Der-Encümen, Melâmet, Fütüvvet, Ahilik, Ekonomik Zihniyet.
This study discusses the impact of the halvet der-encümen and melâmet concepts in tasavvuf literature on economic mentality and practices in fütüvvet and ahîlikorganisations. Halvet der-encümen is a tasavvuf term that expresses human spiritual development as a existence within society. This principle is based on the basic principles of Nakshibendiya, that the man should not be directed to injection by pulling his hand out of work in his heart with God's love and his work. This can be expressed in the word "in the heart of the ear". There are many different types of foods that can be found in this category of foods, such as foods, foods and other foods, and other foods that can be found in this category of foods. In connection with this, fituvity can also be treated as an organized appearance of serving the whole existence with generosity, alienation and economic morality and solidarity. In the study, the unity of these concepts and social backgrounds, which are linked to the principle and principle of different disciplines, which are spread today, and which lead to separation, and the unity in the essence of the tasavvuf pathways is emphasized. It is like the unification of the different branches in the same root that all the tasavvuf silices meet in the Prophet (sallallahu 'alayhi wa sallam) and in common values. There is no such thing as the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, and the righteousness.
Field : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|