User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 5
 Views 61
 Downloands 16
Zeki Demirkubuz Filmlerindeki Kadın Temsillerinin Feminist Film Eleştirisi Çerçevesinde İncelenmesi: C Blok, Masumiyet, Üçüncü Sayfa
2019
Journal:  
Erciyes İletişim Dergisi
Author:  
Abstract:

Bu çalışmada 90’lı yıllarda ana karakterin kadın üzerine yoğunlaştığı ZekiDemirkubuz’un üç filmini feminist film teorisi üzerinden incelemek ve bu anlamda literatüre katkı sağlamak amaçlanmıştır. İncelenen filmler C Blok, Masumiyet ve Üçüncü Sayfa filmleridir. Bu filmlerin feminist film teorisi bağlamında analiz edilmesinin sebebi, bu teorinin toplumun kodladığı ataerkil kalıpların sinemaya uyarlanış biçimlerini ve filmlerde sergilenen toplumsal cinsiyet algılarının tasvirlerini tartışmasıdır. Makalede söz konusu filmlerdeki ana ve yan kadın karakterlerin var olma mücadelelerinin, amaçlarının ve kendilerini ifade etme biçimlerinin temelde aynı doğrultuda olup olmadığı gibi değişkenler tartışılmıştır. Her üç filmdeki kadın karakterlerin, toplumda hangi statüyle yer aldıkları, sosyo-kültürel konumları, erkeklerle olan ilişkileri değerlendirilerek söz konusu filmlerde cinsiyetçi yaklaşımların ve kadın rollerinin nasıl betimlendiği metin analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada söz konusu filmler analiz edilmeden önce feminist film teorisi kuramsal açıdan değerlendirilmiştir. Daha sonra söz konusu filmlerin çekildiği 1990’lı yıllardaki Türk filmlerinde kadın temsilinin değişimi ve bu değişimin kökleri irdelenmiştir. Ardından Zeki Demirkubuz sinemasındaki kadın ve erkek temsillerinin farklılıklarına ve yönetmenin diğer filmlerindeki kadın karakterlere kısa bir şekilde değinilmiştir. Akabinde makalede kullanılacak yöntem olan metin analizi modeli açıklanarak, üç film de bu yönteme göre çözümlenmeye çalışılmıştır. Buna göre belirlenen üç filmde kadınların, feminist film teorisyenlerinin karşı çıktığı kadın temsillerine uyduğu ve bu filmlerdeki kadınların sadece cinsel bir nesne konumunda tasvir edildiği görülmüştür. Yapılan analizlere göre üç filmdeki kadın karakterlerin cinsellik ve ihanet noktasında birleştiği ve bu karakterlerin erkek bakışının bir uzantısı olarak eril nazar etkisinde temsil edildiği belirlenmiştir.

Keywords:

Zeki Demirkubuz Filmlerindeki Kadın Temsillerinin Feminist Film Eleştirisi Çerçevesinde İncelenmesi: C Blok, Masumiyet, Üçüncü Sayfa
2019
Author:  
Abstract:

This study aims to study the three films of ZekiDemirkubuz, where the main character focused on women in the 1990s, through the feminist film theory and in this sense to contribute to literature. The reviewed films are C Blok, Innocence and Third Page films. The reason for the analysis of these films in the context of the feminist film theory is the discussion of the forms of adaptation to the cinema of the atherical patterns coded by society and the images of the social gender perceptions shown in the films. The article discussed the variables of the struggles, objectives and ways of expression of the main and side female characters in the films in question, as well as whether they are basically in the same direction. The female characters in each of the three films, with what status they are in society, their socio-cultural positions, their relationships with men, were examined by the text analysis method in which the gender approaches and the role of women were described in the film. In the study, the feminist film theory was theoretically evaluated before the film was analyzed. In the 1990s, in the Turkish films where the film was filmed, the change in women’s representation and the roots of this change were drawn up. It was then briefly referred to the differences between female and male representations in the film and the female characters in the other films of the director. The text analysis model, which is the method to be used in the article, has been explained, and three films have been tried to be analyzed according to this method. Three films that were identified accordingly show that women were in line with the female representations that feminist film theorists opposed, and that women in these films were depicted only in a position of a sexual object. The analysis found that the female characters in the three films were united in the point of sexuality and betrayal, and that these characters were represented in the effect of eril nazar as an extension of the male look.

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles






Erciyes İletişim Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 626
Cite : 3.590
2023 Impact : 0.229
Erciyes İletişim Dergisi