İslâmî Türk edebiyatının temsilcilerinden şair ve nasirlerin düşüncelerini ifade ederken beslendikleri, istifade ettikleri muhteva kaynakları vardır. Bazen düşünceyi kuvvetlendirmek için bazen de ifadeyi süslemek için başvurulan kaynakların neler olduğu ve bu kaynakların bir tasnifinin yapılıp yapılmadığı şimdiye kadar yapılan çalışmalarda ayrıntılı olmamakla beraber ele alınmış ve incelenmiştir. Genel manada kaynakların neler olduğu incelendiğinde bunların daha çok din merkezli olduğu yani dinî kaynaklar olduğu görülmüştür. Ancak bir kaynağa dinî denildiğinde bunun aksi olan din dışı kavramı ortaya çıkmaktadır ki kanaatimize göre bu tabir problem arz etmektedir. Nitekim din dışı denilecek olan bir kaynağın da aslında dinden tamamen uzak olmadığı dikkatli incelendiğinde anlaşılacaktır. Bu çalışmada din dışı ayrımına gitmeden genel olarak muhteva kaynaklarından olan dinî kaynaklar ifadesi kullanılacak ve bu kaynaklar da kendi arasında doğrudan dinî muhtevalı kaynaklar (Kur’ân-ı Kerim, Hadis-i Şerif, Peygamber kıssaları ve mucizeler, siyer ve İslâm tarihi, tefsir, fıkıh, kelâm, tasavvuf ve tasavvufî şahsiyetler) ve dolaylı olarak dinî muhtevalı kaynaklar (çağın ilimleri, tarihî ve efsanevî şahsiyetler, kültür ve dil) olmak üzere iki başlık altında değerlendirilecektir. Her iki konunun tek bir makalede incelenmesi makale boyutunu aşacağından bu çalışmada örnek olarak seçtiğimiz Şeyh Gâlib Divanı özelinde doğrudan dinî kaynaklara şairin nasıl yer verdiği tespit edilmeye çalışılacak ve Şeyh Gâlib’in, Divan’ını tertip ederken hangi muhteva kaynaklarından beslendiği de ortaya konulmuş olacaktır.
The representatives of Islamic Turkish literature are the poets and the Nazis who have been feeding and employing the rich sources when expressing their thoughts. Sometimes, to strengthen the thought, and sometimes, to decorate the expression, what are the resources used and whether a definition of these resources has been made or not, has been discussed and studied without being detailed in previous studies. In general, when it is studied what the sources are, it is seen that they are more religious-centric, that is, religious sources. But when a source is called religious, the other non-religious concept appears that according to our assumption, this is a problem. In fact, it will be understood when a source that will be called non-religious is also carefully studied that it is actually not completely away from religion. In this study, without going to non-religious distinction, the expression of religious sources will be used in general from the muhteva sources, and these sources will also be assessed under two titles, directly religious muhteva sources (the Qur'an-i Kerim, Hadis-i Sherif, the Messengers and Miracles, the Siyer and Islamic History, the Tefsir, Fikh, Kelam, Tasavvuf and Tasavvuf) and indirectly religious muhteva sources (the sciences of the age, historical and legendary personalities, culture and language). The study of both subjects in one article will exceed the size of the article in this study we have chosen as an example in the Sheikh Gâlib Divana special directly to the religious sources will be attempted to identify how the poet is placed, and the Sheikh Gâlib will be fed from which sources of the muhteva while he is teaching the Divan.
There are contextual sources from which the poets and prose writers, among the representatives of Islamic Turkish literature feed on and benefit, when they express their ideas. Those sources were used sometimes for strengthening the idea and sometimes for beautifying the wording. We can come across some studies examining what these sources are and whether they were classified or not, despite not being very detailed. Generally speaking, when we investigate what those sources are, we easily come to the conclusion that they are mainly religion-centered –namely-, religious sources. However, when we name a source as a religious one, then there occurs a situation that other sources should be considered non-religious, which seems to be problematic. Therefore, through a scrutiny, it is possible to come to the conclusion that those so-called non-religious sources are not totally far from a religious context, either.
Alan : İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|