Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 35
ÇEVRESEL BİLİNÇ BAĞLAMINDA KUR’ÂN’DA TESHÎR KAVRAMI
2020
Dergi:  
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kur’ân’da teshîr kavramı, genel olarak insanın çevresini oluşturan varlıkların onun hizmetine sunulması manasında kullanılır. Teshîr kavramıyla ilgili âyetlerde Kur’ân, kâinatta kurduğu makro dengeden mikro dengeye ve bu dengenin insan için ne anlama geldiğine işaret eder. Bu yönüyle Kur’ân’da teshîr kavramı, sadece insanların önlerinde hazır olarak buldukları çevreyi ve nimetleri onlara hatırlatmaz aynı zamanda bu çevrenin mevcut duruma nasıl geldiğine değinerek hem tarihi sürece hem de fiziksel yasalara da dikkat çeker. Bu meyanda teshîr kavramı, tekvînî âyetlere atıfta bulunur ve insanla kâinat arasındaki bağa işaret eder. Bu sebeple teshîr kavramından hareket edilerek insan ve çevre kavramının ana umdeleri, ortaya çıkarılabilir. Yapılan araştırmayla, teshîr kavramı üzerinden hem Kur’ân’ın ekolojik dengeye bakışının yansıtılması hem de çevre bilincinin oluşmasına katkı sağlanması amaçlanmıştır. Ayrıca bu kavramın, Kur’ân’ın bütünlüğü içerisinde anlaşılmasının Kur’ân’daki mesajların daha iyi anlamlandırılmasına katkısının ve tefsir ilmi için öneminin ortaya çıkarılması hedeflenmektedir. Bu amacı gerçekleştirmek için teshîr kavramının etimolojik yapısı, manası, mahiyeti, Kur’ân’da teshîr kavramı hakkında müfessirlerin ve dilcilerin yaptıkları tanımlamalar, teshîr edilen varlıklar, özellikleri, teshîr yönleri ve teshîrin gayeleri incelenmiştir. Araştırmada, teshîr kavramının etimolojik kökeninin tahlil edilmesi neticesinde bu kavramın kök manalarında alay etmek, gülmek, eğlenmek, boyun eğdirmek, karşılıksız bir iş yaptırmak, ücret ödemeden menfaat sağlamak ve başkasını bir şeyi yapmaya mecbur bırakmak gibi manaların ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Teshîr kavramının bu manalar arasında özellikle tezlîl “/التَذْليلُboyun eğdirmek”, ücretsiz olarak bir işi yapmakla görevlendirmek, istemediği şeyle sorumlu tutmak “تَكْلِيف” ve istemediği şeyi yapmaya mecbur bırakmak “قهر” gibi anlamları merkeze aldığı görülmüştür. Kur’ân’da geçen teshîr kavramının, Kur’ân ilimlerine tahsis edilen sözlüklerde ve İslâmî ilimlerde kullanılan terimleri açıklayan eserlerde; “سياقة إلى الغرض المختصّ قهرا /bir şeyi özel bir amaç için zorla sevk etmek” ve “هُوَ الْقَهْر على الْفِعْل/bir fiili yapmaya mecbur etme” şeklinde tanımlandığı tespit edilmiştir. Teshîr kavramının bu iki tanımının, sözlüklerde bu kavrama ilişkin terimsel anlamda ilk tanım denemeleri olduğu söylenebilir. Bununla birlikte birçok müfessirin, kavramın geçtiği âyetleri tahlil ettikleri yerde kendi ifadeleriyle teshîr kavramını ayrıca tanımladıkları görülür. Müfessirler Kur’ân’da geçen teshîr kavramına şu manaları vermişlerdir: Gece ve gündüzün birbiri ardınca gelmesi; güneş, ay ve yıldızın belirlenen zamanda gelmeleri; yaratma, kulun maslahatına olacak şekilde onun tasarrufuna bir şeyi boyun eğdirme, insanların faydalanması için yaratmak, bir şeyi kendi tercihine bırakmadan evirip çevirmek, insanlara faydalı olması için uygun hale getirmek, insanların maslahatlarına uygun hale getirmek, bir şeyin güç yetirerek kullanılması, bir şeyin kullanım keyfiyetini öğretmek, nizam koyanın iradesine göre eşyaya istenilen şekilde boyun eğdirmek, bir şeyi itaat altına almak, köleleştirmek ve hizmetinde çalıştırmak, hazırlama ve nizama koyma, hareket ettirmek, devam ettirmek, bir şeyi dilediği şekilde tasarrufta bulunması için başkasına boyun eğdirmek, zorlayarak getirmek, bir şeyi itaat eder hale getirmek, bir şeyi zorla hizmete koşmak, itaat ve inkıyâd ettirmek. Zikredilen bu tanımlar içerisinde bir şeyin güç yoluyla kullanılması “اسْتِعْمَالُ الشَّيْءِ بِالِاقْتِدَارِ” ve bir şeyi itaat altına almak “جَعْلُ الشيءِ داخلاً تحت الطَّوْعِ” şeklinde yapılan tanımların kısa ve öz olmalarından dolayı yaygınlık kazandığı görülmüştür. Teshîrin aynı zamanda yaratmanın akabinde ilâhi kanunlara uygun olarak kurulan sistemin mükemmelliğini ve ilâhî tasarrufun sürekliliğini hatırlatan bir kavram olduğunu belirtmek gerekir. Araştırmada, Kur’ân meâllerinde teshîr kavramının ne şekilde tercüme edildiği tetkik edilmiştir. Söz konusu meâllerin çoğunluğunun, teshîr kavramının âlemin yaratılışıyla ilgili taşıdığı kozmolojik süreç boyutunu tam olarak yansıtamadığı görülmüştür. Teshîr kavramının süreç boyutunun, Râzî’nin bu kavramla ilgili olarak yaptığı “/جعلها موافقة لمصالحهاinsanların maslahatına uygun hale getirmek” tanımla daha belirgin bir şekilde ortaya çıktığı söylenebilir. Araştırmada, teshîr kavramının süreç boyutunun göz önünde bulundurulmasının, çevresel bilincin oluşması açasından önemli katkılar sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler:

In the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an.
2020
Yazar:  
Özet:

In the Qur’an, the concept of teshîr is used in the meaning of the presentation of the beings that form the human environment in general to his service. In the Qur’an, the Qur’an indicates what the micro-balance that it establishes in the universe and what this balance means for man. In this regard, the concept of teshîr in the Qur’an not only reminds them of the environment and the blessings they find ready before them, but also points to how this environment has come to the current situation, taking attention to both the historical and physical laws. In this verse, the Qur’an reveals the meaning of the Qur’an, and the meaning of the Qur’an reveals the meaning of the Qur’an and the Qur’an. This is why the concept of teshir can be moved from the concept of human and environmental expectations, which can be revealed. The research was aimed at reflecting the ecological balance of the Qur’an and contributing to the formation of environmental awareness through the concept of teshir. It is also intended to reveal the importance of understanding in the integrity of the Qur’an to contribute to the better understanding of the messages in the Qur’an and the importance for the interpretation of the knowledge. For this purpose, the ethymological structure of the concept of teshîr, the meaning, the magnitude of the Qur’an, the definitions of the professors and linguists about the concept of teshîr, the characteristics of the teshîr, the directions of teshîr and the purposes of the teshîr have been studied. In the study, the assessment of the ethymological origin of the term teshir has found that in the root meanings of this concept, such as laughing, laughing, entertaining, obeying, doing an unpaid business, providing benefits without paying, and forcing others to do something. Among these meanings of the concept of Teshîr, it has been seen to take in the center the meanings such as thessly "/al-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t" In the Qur’an, the concept of teshîr is defined in the works that describe the terms used in the dictionaries assigned to the Qur’an and in the Islamic sciences, as “siaقة إلى الغرض المختصّ المختصّ قهرا/to force something for a special purpose” and “to force him to do a real.” These two definitions of the concepts of Teshir can be said to be the first definition trials in the dictionaries relating to this concept in the terms of terms. However, many of the inspectors see that they also define the concept of teshir with their own expressions where they evaluate the signs that the concept passes. In the Qur’an, the teachers have given the following meanings to the concept of the tshir passed: the night and the day come one after the other; the sun, the moon and the star come at the time determined; the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, the creation, and the creation.In these definitions, it has been seen that the use of something through power has become widespread because of the short and substantial definitions made in the form of "accepting something through power" and obeying something under the form of "accepting something through power".It should also be noted that the thesis is a concept that reminds the perfection of the system established in accordance with the divine laws after creation and the continuity of divine savings.In the study, it has been examined how the meaning of the Qur’an is translated.The majority of these meals have not been able to fully reflect the dimensions of the cosmological process that the concept of teshir carries about the creation of the universe.It can be said that the process dimensions of the concept of Teshîr appear more clearly by the definition of "/jajajajajajajajajajajajajajajajajajaThe study found that taking into account the process size of the concept of teshir would make significant contributions from the scope of the formation of environmental consciousness.

Anahtar Kelimeler:

The Concept Of Taskhīr Within The Context Of Environmental Awareness In The Qurʾān
2020
Yazar:  
Özet:

The word taskhīr is used to mean that all the beings all around the world are created to serve human beings. In the verses related to the word taskhīr Qurʾān points out the meaning of the balance on earth from micro level to macro level and informs people of the meaning of this balance. In this respect, the concept taskhīr in the Qurʾān not only reminds people of the environment and blessings therein but also draws attention to the history and physical laws involved of how such blessings were created. In this respect, by referring to the verses related to cosmic phenomena (ayat takwiniyyah) taskhīr and show the connection between human beings and the universe. As a result, using the concept taskhīr, the basic principles of being a human being on earth and the role of the environment can be revealed. This study aims at indicating both the Qurʾānic approach to the ecological balance and helping raise environmental consciousness. In addition, understanding this concept within the entiretiy of Qurʾān will help appreciate the correct semantic interpretation of Qurʾān and will provide new perspectives for the the field of Tafsīr. Toward this end, the etymology of the word taskhīr, its meaning, its essence, the Qurʾānic definitions of this word by mufassirūn (Qurʾānic interpreters) and linguists, subjugated beings and their properties, and the aspects and purposes of taskhīr were investigated. In this study, when the etymology of the word taskhīr was investigated, the word has multiple meanings, and the most common usages are ridicule someone, laugh, make fun of, sunjugate, compel someone to work gratis, abuse people and force someone to do something against their will. Among the definitions of taskhīr, especially the following meanings are commonly used: subjugate “التَذْليلُ”, compel someone to work gratis, hold someone responsible for something unwanted “تَكْلِيف”, and force someone to do something against their will “قهر”. The concept taskhīr in Qurʾānic dictionaries and books explaning Islamic terms used in Islamic studies is found to be defined as “سياقة إلى الغرض المختصّ قهرا” subjugate something for a purpose and “هُوَ الْقَهْر على الْفِعْل” compel someone to do an act. These two definitions can be said to be first attempts at suggesting a definition for the concept taskhīr as a term. However, apart from these two common definitions, many mufassirūn (Qurʾānic interpreters) analyzed the verses containing the word taskhīr and made their own definitions. Mufassirūn (Qurʾānic interpreters) defined the concept taskhīr as used in the Qurʾān as follows: the alteration of the night and the day, rising of the sun, the moon and the stars at designated times, creation, subjugating for the service of human beings, creating for the benefit of humankind, intervening by the will of Allah, making things beneficial to human beings, controlling something to use, teaching the usage of a thing, subjugating beings based upon the will of the Creator, subjugate something, conquer and compel someone to work gratis, prepare and control, continue, conquest and make subservient, force someone into submission, subdue. Among these definitions mentioned, using something under compulsion “اسْتِعْمَالُ الشَّيْءِ بِالِاقْتِدَارِ” and subjugating something “جَعْلُ الشيءِ داخلاً تحت الطَّوْعِ” are commonly used since they are brief and concise. Taskhīr is also a concept that expresses the perfection of the system established in accordance with divine laws following its creation. In this study, how the concept taskhīr was translated in various Qurʾānic translations was investigated. It was observed that the majority of such translations fail to fully denote the aspect of the meaning of the word taskhīr related to the cosmic processses involved in the creation of the universe. The aspect of the process of the word taskhīr reveals the aptness of the definition of al-Rāzī: subjugate something for the service of mankind “جعلها موافقة لمصالحها”. As a result, it was found out that taking into consideration the process of the concept of taskhīr will contribute greatly to developing environmental consciousness.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 251
Atıf : 271
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi