Daşkesen İran İslam Cumhuriyeti’nin Zencan Eyaleti Sultaniye kasabası yakınlarında Vir köyünün güneyinde bulunmaktadır. Gerek halk arasında gerekse İran kaynaklarında Daşkesen adı kullanılır ki bu Türkçe bir isimdir. Halen o bölgenin tamamında ikamet eden halk Azerbaycan Türkleridir. Yapı kuzeye doğru meyilli kayalık bir alanın kesilmesi sonucu yerleştirilmiş, ancak tamamlanmadan yarım bırakılmıştır. Mevcut haliyle üç eyvanlı, açık avlulu bir plana sahip olup avlusunda bir de havuz yer alır. Eyvanlardan güneyde olanı baş eyvan diye tanımlanan bölüm diğer eyvanlardan daha geniş ve yüksektir. Yapının tamamı ana kayanın kesilmesi ile elde edilmiştir. Avlunun doğu tarafı yukarıdan gelen molozlarla nispeten dolmuş, batı taraf temizlenerek gün yüzüne çıkarılmıştır. Daşkesen kayalık alanın içerisine oyularak yapıldığı için her hangi bir duvar yoktur. Yapının uzunca tutulan avlusu kuzeye doğru alçalarak ve iki tarafa açılarak devam eder. Kuzey tarafta yer alan bezeme ve Arapça sülüs karakterli harf buluntuları bu bölümün taç kapı olması ihtimalini güdeme getirir. Yine bu bölümde yontulmuş blok taşlar yer alır. Aynı taşların benzerlerine Sultaniye yolu üzerinde de rastlanır. Sultaniye kasabası ile Olcayto’nun anıt mezarının inşasında kullanıldığı ifade edilen malzemenin bir kısmının Daşkesen ’den götürüldüğü anlaşılmaktadır. Yapıdaki ejder figürlü bezeme ve plan ile Türk Sanatı arasında bağlantı gözlemlenir.
Daşkesen is located in the south of the village of Vir, near the city of Sultaniye, in the Zencan state of the Islamic Republic of Iran. The name of Daşkesen is used in Iranian sources, which is a Turkish name. The people who still reside in the whole region are Azerbaijani Turks. The building was placed as a result of the cutting of a rocky area tending to the north, but left half before completion. It has a plan with three edges, an open garden, and there is a pool in the garden. The part that is defined as the head of the oval in the south is larger and higher than the other ovals. The whole of the building was achieved by the cutting of the main rock. The east side of the garden is relatively filled with molozes from above, the west side is cleaned and brought to the sun. There is no wall in the rocks, because there is no wall in the rocks. The long-held garden of the building continues to descend to the north and open to both sides. The bulk and the Arabic sulus characters found on the north side lead to the possibility that this section is the throne door. Again, there are blocked stones in this section. The same stones are also found on the Sultaniye road. It is clear that some of the material stated that was used in the construction of the Sultaniye town and Olcayto's memorial cemetery was taken from Daşkesen. The dragon figure in the building is observed the connection between the dragon figure and the plan and the Turkish art.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|