Erken dönem insanı için geçmişle bağlantı kurmaya, şimdiki zamanı rahat ve sorunsuz yaşamaya, geleceğe yön vermeye yardımcı olan ve yaşamsal davranış kalıplarını sunan mitler, taşıdığı anlam değişikliğe uğrasa da varlığını sürdürerek günümüze değin ulaşmıştır. İnsanın yaratıcı yönünü ortaya koymaları ve insanlığın durumlarını simgelerle sunmaları ise sanat için kaynak olmalarını sağlamıştır. Zamanla masal, destan, efsane gibi türlere eklemlenen mit, kendisini şiir, roman ve öyküde de gösterir. Bunun yanında tiyatronun kökeninde de mitlerin olduğunu söylemek olanaklıdır. Sözü edilen durum, erken dönem topluluklarının törenlerindeki taklitli eylemlerinden itibaren başlatılabilir. Türk yazınında da mitostan çeşitli boyutlarda yararlanan yazarlar bulunmaktadır. Mitolojik ve tarihsel olayların dramatik anlamını açığa çıkarabilmede ve malzemesini özgünce biçimlendirmede mitosları yetkinlikle kullanan Güngör Dilmen, böylelikle aynı zamanda çağının eleştirisini de yapar. Tarihsel ve mitik kimlikleri geçmişin taşlaşmış görüntüsünden kurtarır onların çelişkilerini, düşkünlüklerini, tutkularını yükselterek onları gerçek bir dram kişisi olarak eserin dünyasına konumlandırır. Bu çalışmada Güngör Dilmen'e ait olan Midas'ın Kulakları, Midas'ın Altınları, Midas'ın Kördüğümü adlı tiyatro oyunlarındaki mitik yapı üzerinde durulacaktır.
The myths that help the early human to connect with the past, to live the present time comfortably and without trouble, to give direction to the future and to offer the lifestyle patterns of behavior, even if the meaning of it is changed, it has come to the present day by continuing its existence. They showed the creative side of man and presented humanity’s conditions with symbols, making them a source for art. The myth, which is added to tales like fairy tales, narratives, and legends over time, shows itself in poetry, novel and story. In addition, it is possible to say that there are myths in the origin of the theatre. The said situation can be initiated from the imitating actions of early period communities in the ceremonies. In the Turkish literature there are also writers who use mythos in various dimensions. Güngör Dilmen, who has the ability to reveal the dramatic meaning of mythological and historical events and to originally shape their material with the ability to use the myths, thus also makes the criticism of the age. He saves his historical and mythical identities from the stone image of the past; he lifts up their contradictions, their desires, their passions, and places them into the world of the work as a real drama person. In this work, Midas' Ears, which belongs to Güngör Dilmen, will focus on the mythical structure in Midas' The Gold, Midas' Blindness theatre games.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Mimarlık, Planlama ve Tasarım; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|