User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 32
 Downloands 2
Anadolu'da Türk Sanat ve Mimarisinde Rehberlerin Karşılaştıkları Hayvan Figürleri ve Mitolojik Arka Planı
2021
Journal:  
Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi
Author:  
Abstract:

Anadolu coğrafyasında Turist Rehberliği, multidisipliner bir yetkinliği gerektirmekle birlikte arkeoloji ve sanat tarihi disiplinleri, ilgili disiplinler arasında başat role sahiptirler. Bu iki alanın beslendiği mitoloji bilgisi ise rehberin yetkinliğini perçinleyen bir başka disiplindir. Klasik Yunan ve Roma mitolojisinin yanı sıra Türk mitolojisi de sanat ve mimari eserlerde kendini gösterir. Türk sanat eserlerinin anlaşılmasında, mitolojik arka plan önemli bir görev üstlenir. Rehberlerin, gruplarının hazırbulunuşluk düzeylerine göre bu arka planı gündeme getirmesi icra edilen turun kalitesine olumlu katkıda bulunur. Pek çok farklı sanat formları ile karşılaşabileceğimiz Türk sanatında hayvan figürleri, Türk mitolojisinin en doğrudan yansıdığı zengin bir çeşitlilik arz etmektedir. Ejder, siren, arslan, boğa, kartal, kurt, geyik, balık vb. hayvan figürlerinin, kaynağı mitolojide bulunan bir sembolizm içerisinde değişik sanat ve mimari yapı(t)lara yansıdığı görülmektedir. Bu çalışmada rehberlerin sıklıkla karşılaştıkları hayvan figürlerinin mitolojik temelli bir yorumu sunularak her birinin sahip olabileceği muhtemel sembolik anlamları değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Gezi ve gözlem neticesinde Anadolu'da karşılaşılan bu figürlerin mevcut literatür içerisinde eleştirel ve karşılaştırmalı incelemesi çalışmamızın yöntemini teşkil etmektedir. Sonuç olarak Türk sanat eserlerinde bulunan farklı hayvan figürlerinin rehberler tarafından mitolojik arka planı göz önünde bulundurularak sembolik bir anlam düzeyinde yorumlanabilmesi önemlidir ve yalnızca klasik mitoloji değil aynı zamanda Türk mitolojisinin de aynı değerde anlatıma zenginlik kazandıracağı açıktır. Bu nedenle rehberlik eğitiminde de Türk mitolojisinin müfredat içinde ele alınması gerekliliği ayrıca dikkate sunularak önerilmektedir.

Keywords:

Anadolu'da Türk Sanat ve Mimarisinde Rehberlerin Karşılaştıkları Hayvan Figürleri ve Mitolojik Arka Planı
2021
Author:  
Abstract:

The Tourist Guide in the Anatolian Geography requires a multidisciplinary qualification while the archaeology and art history disciplines play a leading role among the relevant disciplines. The mythological knowledge that these two fields are feeding is another discipline that discerns the competence of the guide. In addition to the classical Greek and Roman mythology, the Turkish mythology also manifests itself in art and architectural works. In the understanding of Turkish art works, the mythological background takes an important task. The guidelines, according to the preparation levels of their groups, bring this background to the agenda is a positive contribution to the quality of the round implemented. Animal figures in Turkish art, which we can encounter with many different forms of art, offer a rich diversity that is most directly reflected by Turkish mythology. The dragon, siren, arshlan, bear, bear, wolf, bear, fish, etc. The animal figures are reflected in a symbolism in the source mythology in different art and architectural structures(s). In this study, guides will be subject to assessing the potential symbolic meanings that each person may possess by providing a mythological-based explanation of the animal figures they often encounter. As a result of the tour and observation, the critical and comparative study of these figures in the present literature constitutes the method of our work. As a result, it is important that the different animal figures found in Turkish art works can be interpreted at a symbolic level by the guides, taking into account the mythological background, and it is clear that not only the classical mythology, but also the Turkish mythology will be rich in the same value. Therefore, the need to address Turkish mythology in the curriculum in the guidance training is also recommended by taking into account.

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles










Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 127
Cite : 688
Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi