Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 48
 İndirme 13
Bûselik, Dügâh, Hümâyun Ve Hisar Makamlarının Karar Hareketinde (Nim) Zirgûle Perdesinin Kullanılmaya Başlandığı Dönemin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma
2020
Dergi:  
Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi
Yazar:  
Özet:

Türk Makam Müziği ses sisteminin temelinin 13.yüzyılda ortaya çıkan ve Sistemci Okul olarak da adlandırılan sisteme dayandığı bilinmektedir. Safiyyüddin Abdülmümin Urmevî tarafından temeli atılan bu sistemin 15.yüzyılda Abdülkâdir Merâgî tarafından geliştirildiği ve Merâgî’nin özellikle müzik nazariyatına dair kaleme aldığı Câmîü’l-Elhân ve Makâsıdü’l-Elhân adlı elyazmaları ile 15.yüzyıl Anadolu nazariyatçılarına kaynak teşkil ettiği kabul edilmektedir. 15.yüzyıl nazariyatçılarından / teorisyenlerinden Yusuf Kırşehrî, Hızır bin Abdullah, Bedr-i Dilşâd, Lâdikli Mehmet Çelebi’nin el yazmalarından, makamların seyir özelliklerine dair ilk bilgiler alınabilmektedir. Bununla birlikte, 17.yüzyıl ortalarında Ali Ufkî Bey tarafından kaleme alınan ‘Hâzâ Mecmuâ-i Sâz ü Söz’, Osmanlı / Türk Makam Müziği saz / söz eserlerini form çeşitliliği bakımından geniş bir yelpazede içine alan ve çok sayıda eseri bünyesinde barındıran el yazması olarak büyük öneme sahiptir. Bu mecmuâdan önce bu kapsamda başka bir nota örneği olmaması nedeniyle 17.yüzyıl öncesine dair seyir özellikleri konusunda edvârlardaki sınırlı bilgiler ile yetinilmek zorunda kalınmaktadır. Buna karşın, 17.yüzyıl ve sonraki yüzyıllar içinde kaleme alınan gerek edvârlar gerekse çeşitli nota yazım sistemleri ile kayıt altına alınmış saz / söz eseri notaları üzerinde yapılan incelemeler ile makamsal seyir özelliği ayrıntılı biçimde ortaya çıkarılabilmektedir. Makamların, yüzyıllara göre az ya da çok değişime uğradığı da bilinmektedir. Özellikle Sultan III. Selîm Han dönemi ile birlikte Osmanlı / Türk Makam Müziğinin büyük bir gelişim dönemi yaşadığı söylenebilir. Bu dönemde bazı makamlar, seyir, geçki ve karar ediş biçimi bakımından önceki yüzyıllara göre farklılıkların olduğu bir yüzyıl olarak ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma ile, özellikle Dügâh perdesinde karar eden makamlardan Bûselik, Hümâyun, Dügâh ve Hisar makamlarının 17.ve 18.yüzyıl saz / söz eserleri ile el yazmalarında belirtilen makam seyir özelliklerinden yola çıkarak Zirgûle ve/veya Nim Zirgûle perdesinin yeden olarak kullanılmaya başlandığı dönemin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Tarama modeli ile yazılı kaynaklarda bulunan gerek yazılı makam seyir özellikleri gerekse saz / söz eseri nota örnekleri incelenmiş ve makamların hangi yüzyılda değişime uğradığı konusunda bir yargıya varılabilmiştir. Bu araştırmanın sonucunda, 17.yüzyılda Bûselik Makamı’nın gerek seyir içinde gerekse tam karar aşamasında Zirgûle perdesini kullanmadığı, Kantemiroğlu dönemi ile birlikte Bûselik seyir içinde Zirgûle perdesine yer verildiği fakat tam kararın yedensiz biçimde gerçekleştirildiği, 1750 – 1775 dönemi ile birlikte Bûselik seyir içinde Zirgûle perdesine yer verildiği ve tam kararın genel olarak yedensiz yapıldığı, ayrıca, yeden olarak Zirgûle perdesinin ilk örneklerinin kullanılmaya başlandığı, Dügâh ve Hümâyun Makamlarının 1750 – 1850 dönemi ile birlikte yeden olarak Zirgûle perdesini kullanmaya başladığı, 1750 - 1770 döneminde Zirgûle perdesinin Hisar Makamı’nda da uygulandığı sonuçlarına ulaşılmıştır. 

Anahtar Kelimeler:

It is the first time that the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world, and the people of the world.
2020
Yazar:  
Özet:

It is known that the foundation of the Turkish authority music sound system is based on a system that emerged in the 13th century and is also called the Systemic School. This system was founded by Safiyyuddin Abdülmümin Urmevî in the 15th century was developed by Abdülkâdir Merâgî and was recognized as a source for the 15th century Anadolu Nazariatists with the elithes named Câmîü’l-Elhân and Makâsûd’l-Elhân, which was the music of Merâgî. From the 15th century Nazarethists / theorists of Yusuf Kırşehrî, Hızır bin Abdullah, Bedr-i Dilşâd, Lâdikli Mehmet Çelebi's handwritings, the first information on the travel characteristics of the authorities can be obtained. However, the 17. In the midst of the century, the 'Hâzâ Mecmuâ-i Sâz ü Söz', which was captured by Ali Ufkî Mr. has a great importance as a handwriting that takes into a wide range of form diversity works of the Ottoman/Turkish authority music and has a large number of works in its interior. Because there was no other example in this scope before this must be satisfied with limited information in the edvers about the trail characteristics of the 17th century. Nevertheless, in the 17th century and subsequent centuries, it is necessary to identify the need to be taken in the pen, with the examinations of the notes recorded by the various note writing systems and the authorized trail characteristics can be detailed. It is also known that the authorities have changed little or much over the centuries. Especially by Sultan III. It can be said that along with the Selim Han period, Ottoman/Turkish official music has experienced a great period of development. In this period, some authorities appear as a century in which differences from the previous centuries in terms of travel, transition and decision-making. This research is aimed at determining the period in which the authorities that decide in the Dügâh curtain from Bûselik, Hümâyun, Dügâh and Hisar authorities from the 17th and 18th centuries of the Saz/Word works and handwriting of the authority’s trail characteristics and the time in which the Zirgûle and/or Nim Zirgûle curtain began to be used as a substitute. According to this purpose, the search model and the written sources must be found in the written authority navigation characteristics, if the examples of the notes are examined and the authorities can be reached to a judgment on which century the authorities have changed. According to this study, 17. In the century the BUSSELIC Authority did not use the Zirgûle curtain in the full decision stage, with the Kantemiroğlu period the Zirgûle curtain was placed in the BUSSELIC curtain, but the full decision was made in the nonsense manner, with the 1750 - 1775 period the BUSSELIC curtain was placed in the Zirgûle curtain and the full decision was made in general nonsense, also, the first examples of the Zirgûle curtain began to be used, the Dügâh and Hümâyun authorities began to use the Zirgûle curtain in the nonsense manner with the 1750 - 1850 period, with the 1750 - 1770 period the Zirgûle curtain was also implemented in the results of the Zirgûle curtain.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi

Alan :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 102
Atıf : 141
2023 Impact/Etki : 0.269
Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi