User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 6
PAGANINI’NİN 24 NO’LU SOLO KEMAN KAPRİSİ’Nİ LISZT’İN PİYANO YAZISINA UYARLAMASININ İNCELENMESİ
2023
Journal:  
Sobider: Sosyal Bilimler Dergisi
Author:  
Abstract:

İtalyan virtüöz kemancı ve besteci Niccolo Paganini’nin solo keman için yazdığı 24 Kapris keman repertuvarında çok önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle sonuncusu olan 24 No’lu Kapris’in teması, günümüze kadar pek çok besteci tarafından farklı enstrümanlara ve topluluklara uyarlanmıştır. Yirmili yaşlarında Paganini’yi dinleyip hayranlık duyan piyano virtüözü ve besteci Franz Liszt, Paganini’nin seçilmiş Kapris’lerini piyanoya uyarlamış ve yazdığı bu altı etüde “Grandes études de Paganiniismini vermiştir. Bu etütlerden altıncısı 24 No’lu Kapris’in yazı ve form bakımından gerçek bir piyano uyarlaması olarak gösterilebilir. Bu çalışmada Franz Liszt’in keman tekniğinde ve müziğinde yer alan pek çok öğeyi içeren bu eseri ne şekilde ve nasıl bir piyano yazısı kullanarak uyarladığı incelenmiştir. Bu çalışmada farklı enstrümana ait bir müziğin ne tip notasyonlarla ve tekniklerle piyano yazısında zenginleştirilebileceği analiz edilmekte, gelecekte farklı enstrümanlar için yazılmış eserleri piyanoya uyarlamak isteyen müzisyenlere kılavuz olması amaçlanmaktadır. 

Keywords:

An Examination Of Paganini's Adaptation Of Solo Violin Caprice No. 24 Into Liszt's Piano Written Texture
2023
Author:  
Abstract:

24 Caprices, written for solo violin by Italian virtuoso violinist and composer Niccolo Paganini, have a very important place in the violin repertoire. Especially the theme of Caprice No. 24, the last one, has been adapted to different instruments and ensembles by many composers until today. Piano virtuoso and composer Franz Liszt, who listened to and admired Paganini in his twenties, adapted Paganini's selected Caprices to the piano and named these six etudes he wrote "Grandes études de Paganini". The sixth of these etudes can be shown as a real piano adaptation of Caprice No. 24 in terms of writing and form. In this study, it was examined how and what kind of piano writing Franz Liszt adapted this work, which contains many elements of violin technique and music. In this study, it is analyzed what kind of notations and techniques can be used to enrich music of different instruments in piano writing, and it is aimed to be a guide for musicians who want to adapt works written for different instruments to the piano in the future.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








Sobider: Sosyal Bilimler Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 2.522
Cite : 1.787
Sobider: Sosyal Bilimler Dergisi